LaPaloma
Första gången som jag ska odla potatis och det ska jag göra i pallkragar. Funderar på detta med jordtemperatur. Enligt anvisingar så ska jorden vara 8 grader. När ungefär når jorden den temperaturen här längs umeåkusten (zon 5)? Eftersom man ska sätta knölarna i ljus och värme ca 3-4 veckor innan man planterar ut dem måste jag ju veta på ett ungefär när det är dags att plantera dem. Eller ska man vänta som med sommarblommorna - ca 1 vecka in i juni för frostriskens skull?
KURT
Potatisen klarar sig ett bra tag i jorden, även om jordtemperaturen är lite för låg, men om blasten fryser så tar det längre tid för dem att starta om. Så låt hellre risken för frost styra när du planterar ut dem, även om potatisblasten inte är riktigt lika frostkänslig som en del andra växter. Men det här med risk för frost 1 v in i Juni, vet jag inte om det fortfarande är aktuellt?
Aqvakul
Är inte strax efter mitten på maj en lämplig tid att sätta potatis i zon 5. I så fall börjar det bli hög tid att förgro.

Norrlänningar, kom loss nu och kommentera detta!
Eva 33c
Om man förgror sina potatisar ljust och varmt så bör man ju inte sätta ut dem sen i kall jord. Då stannar ju tillväxtprocessen av och vitsen med förkultivering försvinner lite. Det går bra att ta tempen på jorden med en vanlig ute termometer om man vill ha riktig koll.
Jag brukar lägga fram mina potatisar ljust och varmt, och på jordbädd numera, omkring 1 maj. Sen planterar jag dem ca 1 månad senare. Då finns som regel just inget ovanför jorden som kan frysa bort i den sista frost som faktiskt fortfarande kommer den första veckan i juni. Något år kan den "hoppa över".
Om detta är det bästa sättet vet jag inte men det fungerar. Fast det ger inte potatis till midsommar precis, men det är inte heller min ambition. smile.gif
KURT
http://www.temperatur.nu/ kan man gå in och se temperaturer bakåt, om man inte minns. Även om det varierar en del lokalt, så bör man i alla fall kunna se om det varit frost i området.
ABCiV
Jag mäter temp. i jorden med en digital kött-termometer. Lägger potatisarna i ett ljust och svalt rum på förgroning i april nån gång (beroende på när jag får köpt dem). Stoppar ner dem i jorden när jordtemp. är ca 10 grader, vid risk för kalla nätter så lägger jag över fiberduk. Har alltid potatisar till midsommar, fast då de tidiga sorterna förstås. Zon 4-5
Knytt
Jag kan aldrig riktigt bestämma mig för när det är dags - jag antar att det är erfarenhet som saknas.

Förra året satte jag dem i slutet på april, blasten frös dessvärre i några sena frostnätter.
I år funderar jag på att sätta dem ungefär då igen, men vara beredd med fiberduk.

Om jag mäter tempen i jorden och den ligger över 8 grader så betyder ju inte det att inte frosten kommer och tar dem, svår avvägning. Kanske är det ännu svårare för er där uppe? smile.gif
Eva 33c
CITAT (KURT @ 15-04-2009, 10:55) *
http://www.temperatur.nu/ kan man gå in och se temperaturer bakåt, om man inte minns. Även om det varierar en del lokalt, så bör man i alla fall kunna se om det varit frost i området.

Hur ska man tolka temperaturerna här? Är det dygnsmedeltemperaturer? Vad var min/max temp under ett visst dygn? Dessutom tas ju aktuella temperaturer vid ungefär 2 metershöjd vid väderstationerna, det gör att markfrost inte noteras. För växter vissa växter räcker det ju med en kort köldknäpp, ofta framåt morgonkulan, för att gröna blad ska få frostskador. Frost i juni är fortfarande en realitet här. Men det kan skilja väldigt lokalt, inne i stan kan den ofta utebli fast det frusit hos mig. Dessutom har jag ett köldstråk över en del av tomten där kan bli väldigt lokala frostskador.
Den senaste nattfrost jag har noterat var 12 juni, men det var några år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon