emmalofo
En undran till er som har många rossorter och har hållit på att odla rosor ett tag : flyttar ni runt era rosor mycket?

Jag är bara inne på andra året som rosälskare men har redan kommit på mig med att vilja flytta en del rosor som jag planterade i höstas. Den här rosen skulle nog vara finare i den rabatten, och den här rosen står inte riktigt bra här...

Får ni ofta gräva bort rosor för att de dör eller inte trivs? Blir det stor omsättning?

/Nyfiken i en strut
Kajsa
I år blir det omsättning, då många rosor är svarta inte bara rabattrosor utan även buskrosor. Vill man ha mycket rosor får man ta det vissa år. Perenner kan man plantera och dom blir större och allt är enkelt men det gäller inte rosor, man får leva med sjukdomar och ohyra och ta det med en klackspark. Kul med plats för nya sorter när rosor dör och man lär utmed vägen, klena rabattrosor är väl inte dom bästa sorterna, jag ska bli lite mer kritisk efter detta året. Flyttar om rosor gör jag bara i nödläge, det är ganska svårt få det bra. Färgkrockar har jag slutat reta mig på. Rosor kan annars bli en dyr hobby om mycket sorter fryser bort, jag har ett mellan läge här zon 3 - 4 det kan vara rejält kallt i min trädgård har jag lärt mig.
Erika i Sandviken
Visst flyttar jag om, i höstas hade vi en rejäl flyttkarusell så nu vet jag knappt ut eller in....
Man ska ju minnas vad man sätter vart också confused.gif

I år har det tyvärr,trots mycket snö vart en skit vinter om jag så får uttrycka mig så...
Så i år blir det nog tyvärr till att kräva upp några döingar..
Men man får ju se det positivt....Man kan köpa nya.
gulmåra
Jag har alltid en liten nätt planteringskö. Så jag flyttar bara i nödfall rosor som uppenbarligen inte trivs. Nu i år får jag flytta på alban Armide som nästan inte får luft bland högre gallicor. Men flyttningar blir inte ofta kanske någon per år. Jag har mest härdiga rosor så jag förlorar nästan aldrig rosor...jo sorken har härjar något år. Då blev det stora glipor i rabatten att fylla med nytt.... men det fanns som sagt en liten väntkö wink.gif
emmalofo
Kul att höra hur andra gör. Jag tror jag bara funderar för mycket, bättre att bara plantera och sen ge det lite tid för att se hur det blir.

Gudarna ska veta att jag har nog mycket att göra (heltidsjobb, tre barn och gammalt hus med ständiga renoveringsbehov) utan att hålla på att okynnes flytta rosor sweatingbullets.gif

Men jag har så lite TÅLAMOD, när jag planterat nya växter vill jag ju se dom stora och fina på en gång...

Hur gör ni, köper ni stora fina exemplar, eller små och väntar tålmodigt?
Kajsa
Man kan sällan köpa extra stora ex av rosor, ros firmorna har samma storlek eller ålder på det dom sänder, men storleken varierar mellan grupperna, en del buskrosor växer snabbt andra får man ha tålamod med, det kan ta 2 - 3 år innan man ser resultatet. Rabattrosor blir sällan större, förutom dom sorter som blir buskiga som tex Linnaeus och Diamond Border. Klätterrosor kan behöva 3 år innan dom tar fart och skjuter långa skott. Så beror det mycket på vilken zon man bor i och hur noga man är med jord och gödsel.
Dom flesta rostokar beställer över nätet hos olika rosföretag, där finns alla sorter som inte finns hos vanliga handelsträdgårdar, det har också den stora fördelen att man kan läsa på noga och kolla storlekar, bilder innan man planterar. Impulsköpen blir inte så många.
gulmåra
Nu ser jag att de rosor du skulle vilja flytta är planterade i höstas och då har de knappt hunnit etablera sig. Jag ser inga större problem med att flytta dem nu innan växtsäsongen kommer igång.
Det är värre med rosor som stått flera år på samma ställe. Då förlorar de en hel del rötter vid flytt och måste oftast klippas ner som kompensation.

Men tålamodet måste du träna upp flirting.gif
Ibland händer det ingenting på flera år och man blir alldeles gaaalen. Särskilt rotäkta dvs sticklingsförökade rosor kan stå och stampa länge. Man får trösta sig med att de förhoppningsvis satsar på sina rötter.
emmalofo
Tack gulmåra, då flyttar jag min ros från i höstas wink.gif

I min lilla handelsträdgård här i Mölnlycke fanns tex New Dawn som en krukodlad ros med tre bara pinnar som stack upp (för 99 kr), och som 60 cm uppspaljerad krukros för 399 kr. Och har man då inget tålamod så är det klart man frestas att lägga fyra gånger så mycket pengar på ett större exemplar. Men då blir ju trädgården jättedyr!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon