Full version: Fetknopp
officinalis
Den här hittade jag i kanten på ett dräneringsdike vid en åker intill mindre blandskog i stockholmsområdet, i närheten gräs-växter och smultron och säkerligen mer än så som jag inte kan namnet på. Cirka 100 meter till närmsta bebyggelse.

Hjälp mig identifiera vad det är för växt. Jag tror det är en Fetknopp, men jag är osäker.

Fetknopp?

Lars-Olof Arvids
Det är mycket riktigt en fetknopp. Vilken är inte alldeles lätt att avgöra, men jag skulle gissa på vit fetknopp (Sedum album).

Olle
officinalis
Ja, Sedum album lät som en rimlig gissning.
Jag tittade vidare lite på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/crassula/sedum/sedualb.html och det verkar som om jag får ta lite fler bilder och sticka tillbaks och kika i sommar när den blommar.

Tack för hjälpen!
amaira
Det är mycket riktigt en vit fetknopp, som Olle säger. yes.gif
En ganska vanligt och mycket söt liten växt på kalkrik torrmark här i Mälardalen.
officinalis
CITAT (amaira @ 16-04-2009, 16:51) *
Det är mycket riktigt en vit fetknopp, som Olle säger. yes.gif
En ganska vanligt och mycket söt liten växt på kalkrik torrmark här i Mälardalen.

Hur ser du att det är just en vit fetknopp? (lustigt när den är röd föressten smile.gif)

Kikat runt lite och verkar finnas en del förväxlingsarter. Däribland S. anglicum och S. lydium.
Lars-Olof Arvids
Sedum anglicum kan vi nog utesluta om det är i stockholmstrakten, för den finns i Sverige bara i Bohuslän. S. lydicum kan finnas förvildad lite varstans, men är sällsynt. S. album är däremot en ganska vanlig växt. Dessutom verkar dina skott ganska kraftiga (även om det är svårt att avgöra) vilket talar mer för S. album än den mindre, mattbildande S. lydicum. Om du väntar tills den blommar ska du få se varför den heter vit fetknopp. smile.gif

Olle
officinalis
Tack för svaret.
Det får bli till att besöka min nyfunne vän flera gångar i sommar. Den börjar blomma i Juni har jag läst.
amaira
Ja, återigen som Olle skriver. Men också: Ser man en växt så gott som dagligen, så lär man känna den liksom. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon