Mill
Jag har fått 6 st gamla "the fairy" av en kompis. Hon skulle bygga altandäck, så rosorna fick stryka på foten. Dom är helt nerklippta och nyplanterade hemma hos mig nu och det ser lite trist ut med några pinnar som sticker upp ur en jordhög. Jag skulle vilja ha förslag på passande sällskap till "älvorna".

Jag vill gärna ha perenna växter som både kan göra sitt i sommar innan rosorna (förhoppningsvis) tagit sig, men jag vill också att de ska kunna stå kvar som stadigvarande sällskap i rosrabatten.

Det handlar om en rektangulär, rätt så bred, rabatt mitt i gräsmattan. Den är alltså inte speciellt skyddad, men den får mycket sol.

Hur många sorter är det rimligt att blanda i en rabatt egentligen? Och hur mycket kan man räkna med att nerklippta, flyttade rosor växer på en sommar? Hur komponerar man en snygg rabatt? Hjälp!

Rosorna är placerade enligt följande:

* * *
* * *

Jag skulle gärna peta ner lite lökar också! Tar tacksamt emot förlag på sådana som tål att ligga kvar i jorden över vintern också.

Zon? 2-3, tror jag. Forsythiorna blommar ordentligt nu, om det är till någon hjälp. :-)

octachoron
Om du menar sommarlökar så finns det visst en härdig gladiolus, Rysk Sabellilja, som ska klara zon 5-6. Du kanske kan få andra gladiolus att klara vintern i zon 2-3. Här uppe (zon 4) klarar de sig inte:-(
Ann-Marie T
Rosor och lavendel är klassiskt.
Skäggbuske, Caryopteris x clandonensis, är perfekt till 'The Fairy'

Ann-Marie T
gulmåra
Ha,ha...hur komponerar man en snygg rabatt...ja inte gör man som jag, köper alla fina rosor jag hittar och får sedan ett nedrans pyssel med att plantera och jämka allt så gott det går. Jag köper nästan bara en ros av varje för att kunna ha så många som möjligt. Så rimligheten om hur många sorter som går att ha i en rabatt är upp till en själv.
The fairy växer nog ganska ordentligt på en sommar gissar jag, men blir väl inte så hög, mer bred? Jag har den inte själv.

Mina bästa knyta-ihop-växter är nävor, stjärnflocka och daggkåpa, både vanlig och rödskaftad. Bara daggkåpa och the fairy tycker jag skulle bli fint. Kanske med något utropstecken någonstans som ger höjd och färgbryt.

Lycka till!
Aqvakul
lavendel, känns nästan som ett måste...
Mill
Tack för bra förslag!

Det uppskattas jättemycket! thanks.gif

Fler förslag på lökar? Gärna något som kommer på våren, tidigt, innan allt annat sätter fart.
Stiffe
Kantnepeta el Silverarv kanske? Om du gör en upphöjd rabatt, (behövs kanske inte om du har det väldränerat), så ös på med lökar i mitten mellan rosraderna. T ex Allium, påskliljor, och gärna också riktiga liljor såsom t ex vita kungsliljor vilka doftar gott, (till skillnad från The Fairy som inte doftar alls). Med bara en sorts rosor så hade jag hållt mig till bara en sorts perenner, (plus lökarna förstås). Tänk också på att The Fairy blir bred och vräkig, efter några år ca 1m bred. Så du behöver en bred rabatt om inte stödväxterna ska bli dränkta och överväxta, (lökarna bryr sig inte).

/S
Mill
Hmm... g.gif

Med tanke på den kommande bredden hos rosorna så är det kanske dumt att satsa för mycket på perennerna. Om dom nu ändå inte kommer att kunna hävda sig, menar jag. confused.gif

Finns det något ni kan tänka er kan samsas med rosorna på ett snyggt sätt?

Annars gör jag kanske så att jag kör på med vårlökar och sedan låter rosorna husera fritt. Fast - egentligen vill jag nog gärna ha sällskap till dom.

Det är så svårt att tänka sig vad det ska bli av dessa små "pinnar"! Nu ser dom ju ut som ingenting!

edit - vi har väldränerat här.
Stiffe
Då så, lökarna kan nog klara sig. smile.gif Tidiga vårlökar funkar finfint innan rosorna fått blad. Liljorna också, de växer upp i ljuset över rosorna och blommar. tummenupp.gif

Fairyn breder som sagt ut sig, och grenarna släpar mer el mindre i marken. Jag klipper in mina hårt varje år, bl a eftersom de inkräktar nästan en halvmeter på uteplatsen. Som sagt - varje år, dvs de växer ut varje år. Du behöver någon form av avgränsning mot gräsmattan, för klipparen (gräs) kommer inte under grenarna. Denna ros blir alltså inte storkbent.

/S
Ezereht
Stäppsalvia gillar jag mot rosa. Den klarar sig här uppe i zon 5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon