Full version: syrènhäck
TantG
Jag är alldeles grön när det gäller den här sidan men älskar att pyssla i min trädgård! Just nu har jag planer på att flytta en syrènhäck. Vi planterade den för fem år sen å den har vuxit bra! Min fråga är om den går att flytta utan att man förstör rotsystemet och i så fall finns nåt bra tips på hur? Hur stort "dike" måste grävas på den nya platsen för att den ska rota sig ordentligt å frodas igen? Jag hoppas någon kan hjälpa mig med bra tips confused.gif
KURT
Det går nog, men du får gräva mycket och försöka få med så mycket rötter och jord som möjligt (sätt presenning eller en säck runt jordklumpen så hålls den ihop). Den kommer ändå förlora mycket rötter, så det måste vattnas mycket under flera månader och man kanske också skall klippa ned den för att minska på bladytan.

Är det en lång häck, så innebär det MYCKET arbete, betydligt mycket mera än vad det var att plantera den en gång!
Aqvakul
Flytta går bra, men kräver en hel del jobb som Kurt påpekar. Den nya odlingsplatsen bör grävas ut och jordförbättras ca 50 x 50 cm.
Bassam
Tack för frågan

Det är mycket viktigt att ge dem bra vatten efter flyttning.

H:Bassam
TantG
Tack för att ni svarat så snabbt tummenupp.gif
Det verkar som det krävs en hel del arbete, så det e bara att börja knega, men det blir nog fint när det e färdigt!
Peztis
Jag tror att det bästa är att flytta syrénhäckar efter blomning, helst framåt höstkanten. Man brukar ju säga som så att det som blommar på våren ska flyttas på hösten och tvärt om.
Eller har jag missat något, att det endast gäller perenner?
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 15-04-2009, 19:53) *
Jag tror att det bästa är att flytta syrénhäckar efter blomning, helst framåt höstkanten. Man brukar ju säga som så att det som blommar på våren ska flyttas på hösten och tvärt om.
Eller har jag missat något, att det endast gäller perenner?

Det gäller nog mer prerenner, medan årets blomning är mindre viktig för vedartade växter. Här handlar det mer om växtens väl och ve på längre sikt.

Det positiva med att flytta dem nu är att du vinner en växtsäsong på den nya växtplatsen. Nackdelen är att du förstör årets blomning. (Blommorna bör nog klippas bort för att spara kraft). Våromplantering kräver också mer vattning.

Valet mellan vår och höst handlar väl mest omm när man har tid och lust att utföra arbetet. För känsliga växter i kallare växtzoner så kan det dock vara direkt olämpligt att höstplantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon