Full version: Lättväckt dator
Gossen Ruda
Jag har numera bytt upp mig tell en HP Compaq med XP professional. Funkar bra men en sak krånglar. Ett tag kunde jag inte sätte den i väntläge men det fick jag hjälp med här, det var en fil från ett äldra program som störde. Nu går den snällt in i väntläge vid inaktivitet men sen vaknar den av sig själv. Är igång ett tag men går in i väntläge, vaknar, somnar osv. Om jag tvingar in den i väntläge kan den sätta igång igen innan jag hinner resa mig från stolen. har varit i kontakt med HP:s support men det enda råd dom hade var ominstallation. Ha-ha. Annars brukar det främsta problemet tydligen vara att den inte går att väcka alls.

Nu har jag experimenterat lite på egen hand och kommit en bit på vägen, det har med bredbandsmodemet, ADSL, att göra. Om jag lossar anslutningen till modemet eller stänger av modemet innan jag sätter den i väntläge vaknar den inte förrän jag trycker Enter. Det räcker inte att lossa anslutningen från telejacken så det inget som kommer utifrån. Nån som har någon idé? Förmodligen går det att söka på nätet men jag skall nog inte försöka med nuvarande förkylning, det är jobbigt nog att bara knappa på datorn.
tetafan
Prova med att gå in i enhetshanteraren och bocka av alternativet " tillåt att den här enheten tar datorn ur viloläge" för ditt modem så ska nog problemet vara löst =)
Gossen Ruda
Tack för tipset men jag hittar inte modemet där. Det närmaste jag kommer är nätverkskortet. Provade med att stänga av funktionen Wake-on-lan after shutdown men det funkade inte.
skånepåg
Hmm min dator står på dygnet runt men finns det inte nån sån sak att välja i kontrollpanelen?? Har för mej det,tongue.gif
PeterDeleter
Provade du ta bort "Wake on LAN" i BIOS (inte i windows)? Finns fler parametrar i BIOS som kan ställa till detta med. Hoppas det löser sig för dig.
Gossen Ruda
CITAT (PeterDeleter @ 21-04-2009, 14:56) *
Provade du ta bort "Wake on LAN" i BIOS (inte i windows)? Finns fler parametrar i BIOS som kan ställa till detta med. Hoppas det löser sig för dig.

Exakt var jag provade vet jag inte, så duktig är jag inte. Det var i enhetshanteraren iaf.
*Stintan*
Har du använt hjälpfunktionen och läst om viloläge där? Kollat inställningarna i Kontrollpanelen/energialternativ?

Jag undrar också om det är vänteläget du pratar om eller om det är viloläget eftersom det är två olika saker.

Konstigt att det inte fungerar när du bockat av "Wake on LAN".
PeterDeleter
Prova det i BIOS ta bort det som jag skrev. Detta görs vid uppstart av PCn ungefär när den räknar minnet. Finns en tangent som brukar vara "delete", "F2" tex. för att komma in i BIOS (olyka beroende på PC-modell). Står också lite snabbt vid uppstarten av PCn. Hinner du inte se vilken tangent du ska trycka på måste du nog tyvärr rådfråga manualen. Men när du väl är inne där tar du bort "wake up on LAN" (disabel) och spar. Står ganska tydligt hur man går till väga när du väl är inne. Lycka till och krya på dig.
Gossen Ruda
Jag skall testa detta när jag inte har så mycket omkring mig som nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon