Full version: Pion-frö
anemona
Jaha då var det dags att lägga TV:n i ide för vintern - Gröna Rum är ju slut menar jag....... där visades det frötagning från en svavelpion. Jag är som sagt (till leda?) en glad nybörjare som förälskat mig så fasligt det senaste året i pioner och när jag klippte av blomställningarna i höst så sparade jag ett antal gyllene frö från mina bondpioner. Programledaren sa att man skulle sätta dem meddetsamma. Ska jag kasta mina frö nu som jag har i en burk i mitt lilla trädgårdsskjul?

HEJ smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nej, inte ska du kasta några frön utan plantera dom istället, sätt fröna antingen i en kruka eller plantera i jorden på ett säkert ställe. 1:a året ser du inget eftersom det bildas rötter men glöm ej att vattna och sköta om den. Sen 2:dra sommaren så kommer små plantor upp. Det tar några år innan pionen blommar men det gör ju inget, det är kul med egen lyckad frösådd. Lycka till! /Helen
anemona
[B]Okeidoki!

Sagt och gjort. Fröna hade blivit lite mörkare men är nu satta i en kruka, 6 i varje, och sedan placerade under syrenen. Nu blir det spännande. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon