Cockaby
Hej

Min kompis har precis flyttat till marklägenhet med sin lille son och det är dags för inflyttningspresent. Jag märkte när vi pratade växter att hon blev lite sugen när jag sa att man kan ha magnolia i kruka. Jag är inte ens helt säker på att jag kommer ihåg rätt på den fronten men tänkte ändå att jag skulle ge henne någon blommande buske eller träd i present. Framförallt tips på någon fin sort av magnolia som kan trivas och blomma några år i kruka, och gärna som inte helt ruinerar min plånbok även om jag kan lägga några hundralappar på det. Annars någon annan fint blommande träd/buske? Funderade på syren eller någon körsbärssort, men det känns inte så fantasifullt och att jag säkert missar massor med andra sorter som passar än bättre. Den får gärna ha mer kvaliteter än blomma vackert på våren också. Men får inte vara giftig för den lille.

Tack!

Chamomille
Hortensia unsure.gif
Anders zon 1
Stjärnmagnolia (M. stellata) är rätt småväxt och växer långsamt så den kan nog funka i kruka medan de flesta andra magnolior sannolikt växer ur krukan rätt fort. En dvärgsyren (Syringa meyeri 'Palabin') kan nog funka bra. Det finns ju också en massa sorter av japansk lönn (Acer palmatum) som är småväxta och passar i kruka. Japanska lönnar brukar dock vara tämligen dyra.
Cockaby
Då var jag i varje fall inte helt borta vad gällde magnolior. Får ta mig iväg i helgen och se om jag hittar någon fin. Räknar med att den kommer behöver planteras fritt efterhand men att man kan få några år i kruka i varje fall.

Hortensia hade jag inte en tanke på trots att jag har en mamma som gjort mig väldigt förtjust i dem, hon planterar alltid ut sina i trädgården efter att de fått blomma klart inomhus. Jag tycker de är vackra men av någon underlig anledning har jag svårt att se dem som permanenta krukväxter att ha ute.
Österläge
Det finns ju massa buskar o träd som uppstammade, de är jättefina! Potatisblomma (fina lila blommor), järnek (röda bär men kanske giftig?), olivträd, syren som nån redan sagt, mm...
Cockaby
CITAT (Österläge @ 16-04-2009, 14:01) *
Det finns ju massa buskar o träd som uppstammade, de är jättefina! Potatisblomma (fina lila blommor), järnek (röda bär men kanske giftig?), olivträd, syren som nån redan sagt, mm...

Börja inte nu med massa utsvävningar! Det är tillräckligt svårt att gå igenom en plantskola utan att stoppa på sig alldeles för mycket ändå. Jag försöker ju planera här för en snabb grab&run tur till plantskolan där jag inte hinner titta på nånting annat än det jag bestämt mig för. Hm, ska kanske överge idén och ge en ask choklad och en kökshandduk istället? Det skulle i varje fall innebära att både min plånbok och rygg mår bättre, och sambon blir inte vansinning över att jag gräver ännu en rabatt... Ah, får se vad det blir. Är kanske bra om det går att ge som ett vårdträd för den lille då det egentligen är en födelsedagsfest för honom. Nä, han får nog nåt mer pojkigt ändå.

Nä, inte riktigt så illa men egentligen har jag bestämt mig för att inte sätta en fot i plantskolan förrän jag har fått åtminstone en rabatt i ordning som jag kan sätta alla lökar och så alla frön i som jag redan har. För att inte prata om småttingarna från förra årets frösådd. De jag har lyckats ta hand om står alla mitt i gräset med en förhoppning att de ska klara sig någorlunda. Så då är det bra att man får en extra ursäkt av att köpa present till en kompis... smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon