Jag har för första gången övervintrat en brugmansia....stor och fin var den förra sommaren och så kom den in i stugan för förvaring. När jag nu tar fram den och har planterat om den, vattnat och tagit ut den i drivhuset ser det inte ut att hända så mycket (bor i Malmö). Jag har skrapat på stammen och då är det ett tunt lager grönt under som lossnar väldigt lätt....vad tror ni? Skall jag skaffa en ny eller finns det hopp??
Inte ens mina har börjat komma igång ännu. Det kan ta ett tag till....
kanske är jag mest bekymrad över att jag har fått för mig att det är ruttet i o m att det gröna sitter så löst...
Maggan H
15-04-2009, 17:12
CITAT (4:an @ 15-04-2009, 18:09)

kanske är jag mest bekymrad över att jag har fått för mig att det är ruttet i o m att det gröna sitter så löst...
Kan du ta ett foto? Om det är löst, vad menar du då, flagnar det av eller kan du skrapa på det?
Är en brugmansia rutten, så är hela skaftet som en äcklig svamp och definitivt inte grön. Nä, sätt på dig tålamodströjan, den kommer snart.
är kanske ivrig! ser den redan framför mig i all sin ståt!!

när jag skrapar så är det grönt precis under den bruna barken men det lossnar lätt och under är det brun "innerbark" ..... ? inte helrutten det står fortfarande pinnar upp, närmre bestämt fyra stycken....
Då lever den i alla fall!

skall vårda den som bara den....! Det är väl vatten, ljus och näring som gäller ?
Eva 33c
15-04-2009, 21:36
Fast jag hade en änglatrumpet en gång som övervintrat i jordkällaren (som brukar fungera jättebra) men jag vet att den hade fått några rejäla frostknäppar innan jag tog in den, och den såg ut precis som du beskriver på våren. "Barken" liksom bara lossnade från stammen trots att den såg grön ut. Hos min visade sig allt ovanför jorden vara dött. Stammarna ruttnade inte, de bara torkade till hårda pinnar. MEN den sköt massor av nya skott från basen, strax under jordytan, och blev en jättefin änglatrumpet under sommaren med massor av grenar och blommor.
det låter i a f hoppingivande....! Hoppas att jag behandlar den rätt och riktigt nu då så den har en chans !
CITAT (Eva 33c @ 15-04-2009, 22:36)

Fast jag hade en änglatrumpet en gång som övervintrat i jordkällaren (som brukar fungera jättebra) men jag vet att den hade fått några rejäla frostknäppar innan jag tog in den, och den såg ut precis som du beskriver på våren. "Barken" liksom bara lossnade från stammen trots att den såg grön ut. Hos min visade sig allt ovanför jorden vara dött. Stammarna ruttnade inte, de bara torkade till hårda pinnar. MEN den sköt massor av nya skott från basen, strax under jordytan, och blev en jättefin änglatrumpet under sommaren med massor av grenar och blommor.
Så har det varit för mig också, ge inte upp!
Tror tyvärr att den är död....ingenting har hänt.....
Jag har fortfarande två som inte visat några tecken på tillväxt, men jag är ändå säker på att de lever! det är inte midsommar ännu...
ja, jag har bestämt mig att den får stå kvar två veckor till sedan behöver jag krukan till något annat och då, då åker den ut!!!
CITAT
samma me min änglatrumpet! bara två hårda & torra pinnar kvar av den. ställde undan den i ett fönster & tänkte faktiskt slänga den. men nu såg jag att de har börjat komma blad i från "roten"

Ni som vet, vad hände? har jag övervintrat den fel eller bruka dom bli så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.