Andypandy
Tack för reglerna om bilder Odla.nu!

Här kommer då resten jag vill veta...

Huvudtråd: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=83919

D
Buske?
Finns ett par av dem i skogen häromkring... samt i rabatten!?
Grenarna växer liksom på palmvis?

E
Sedan har vi dem här rackarna, finns säkert 10-15 st i skogen här... men ingen stor här, alla är under 50 cm just nu. De kanske kan bli stora? Blanka "taggiga" blad.

Japp, sätt igång och gissa blush.gif
Lars-Olof Arvids
D är oxbär (Cotoneaster) och E är järnek (Ilex).

Olle
mojan
E ser ut som järnek men bilden ovanför liknar mer Mahonia, tycker jag. Är det verkligen samma växt??
Aqvakul
CITAT (mojan @ 15-04-2009, 19:54) *
E ser ut som järnek men bilden ovanför liknar mer Mahonia, tycker jag. Är det verkligen samma växt??

Det äri nte så lätt att se skillnaden bara på bladen. Även om den övre bilden mer liknar Mahonia, så verkar det lite osannolikt att båda finns förvildade som småplanter i samma område. Mahonia är ju betydligt härdigare/tåligare och sprider sig lättare, vilket möjligen talar för att allt är Mahonia. Kommer det gula mimosaliknande blommor om en månad, så vet du. Möjligen är dock plantorna för små för att blomma.
Andypandy
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-04-2009, 19:22) *
D är oxbär (Cotoneaster) och E är järnek (Ilex).

Olle

D: Oxbär Aha.. hmm 260 arter i släktet. frågan är vilken Cotoneaster då (för en sådan kan det vara.. då bladen stämmer på sommaren som jag kommer ihåg det)

Har surfat runt på Oxbärsbilder i 20 minuter nu...
Rosenoxbär (Cotoneaster dielsianus) är ganska nära.. men ingen hel fullträff (vad jag sett på bilder vs.).
Grenarna växer alltså spikrakt rätt ut från huvudgrenarna.. DVS. har grenen fått en riktning.. så kommer resten av smågrenarna som en solfjäder på den...
Den är inte det minsta "buskig" eller "trådhängig" i växtsättsättet som jag ser det...
(en novis)

Mahonia hmm ska surfa på det nu...
Andypandy
CITAT (mojan @ 15-04-2009, 19:54) *

Jepp, båda E bilderna är samma växt ur 2 vinklar.
Finns som sagt många av dem utspridda här i denna skogen..
har inte sett dem i någon annan skog häromkring.
Alltid för sig själva, alltid bara en stjälk (vad jag sett hittills)
Får vi inga ledtrådar så fotar jag av ett gäng till i skogen imorgon.

Mahonia... nja jag är tveksam, den ser inte riktigt ut så ur minnet på sommaren.. men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om ngn månad. giggle.gif

Till saken hör att, enligt hörsägen, så bodde det ett ytterst botanikerintresserat par i grannvillan förut under 20 år .
De dog, trädgården förföll, hela trädgården grävdes upp för drännering då nya ägare tog över. (slarvers).. huset såldes 2 ggr till...

Fortfarande så finns det ett mystiskt träd där som jag inte sett någon annanstans.. men ja.. det kan nog ha kommit lite vad som helst från den villan in i den gemensamma skogen bakom...

Nu när jag läst på lite så är det ganska troligt Järnek
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aquifolia/ilex/ilexaqu.html

CITAT
Utbredning. Järnek är en ofta odlad art som mycket sällsynt förekommer i södra Sverige. Den kräver ett oceaniskt klimat med hög nederbörd och milda vintrar. Arten upptäcktes i ett exemplar i Bohuslän för mer än 100 år sedan, men har sedan 1940-talet betraktats som utdöd. Man har dock sedan dess funnit ett kvarlevande exemplar som anses vara inhemskt. De flesta förekomsterna av järnek förklaras annars med sentida spridning från odling, eller eventuellt spridning med fåglar från växtplatser i Norge eller Danmark. Första fynduppgift är från Bohuslän och publicerades 1824 (Nordstedt 1920)

Stämmer exakt, vi bor nära havet.. i bohuslän.. milda regniga vintrar... (vinterdäcken behövs 2-3dagar om året, grannen har inte satt på dem på 10 år säger han)

så E=Järnek är troligt
Aqvakul
"Spärrgrenigt oxbär" (Cotoneaster divaricatus) måhända...
Lars-Olof Arvids
Andypandy, nu har jag sett att du bor i Stenungsund. Jag jobbar i Stenungsund och bor en mil norrut. Om du vill kommer jag gärna och tittar närmare på växterna du vill ha artbestämda, någon gång när jag har tid.

Olle
Andypandy
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-04-2009, 21:58) *
Andypandy, nu har jag sett att du bor i Stenungsund. Jag jobbar i Stenungsund och bor en mil norrut. Om du vill kommer jag gärna och tittar närmare på växterna du vill ha artbestämda, någon gång när jag har tid.

Olle

Trevligt!

Men nu har jag listat ut vem den udda fågeln är som växer vilt här bakom.

D = Cotoneaster horizontalis (Rockspray Cotoneaster)
Lingon-oxbär verkar den ha som svenskt namn.. men den är inte särskilt omnämnd på svenska.. så det är säkert en "fågelrymling" från grannvillan från början.

http://www.pendernursery.com/Catalog/Detai...rizontalis.html

http://hortiplex.gardenweb.com/plants/p1/gw1011365.html

sådär.. tack alla för spårningen.. nu kan jag lägga mig nöjd och glad. tummenupp.gif

GunnellF
Spärroxbär och Järnek är vad jag tror. Mahonia har inte fullt så taggiga bladkanter.
Andypandy
CITAT (GunnellF @ 16-04-2009, 08:17) *
Spärroxbär och Järnek är vad jag tror. Mahonia har inte fullt så taggiga bladkanter.

Efter googling så är jag väl medveten nu om att Spärroxbär Cotoneaster divaricatus är den vanligast spridda...men jag har tittat på säkert 50 bilder av den... och det är inte den.

Spärroxbär
http://www.forestryimages.org/images/384x256/1480136.jpg

och

De exemplar jag har ser helt enkelt inte ut så.

Beskrivningen på horisontalis och dess bilder är däremot klockren.
CITAT
C. horizontalis, lingonoxbär, ... kastar sig neråt med sina platta grenar som sitter i fiskbensform och är översållade med röda bär på hösten! Kan även spaljeras mot en mur, då "klättrar" grenarna uppåt i bred solfjädersform istället.

Ännu mer övertygad nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon