cincoarriba
Spirean utanför vårat köksfönster klipptes i höstras ned av grannarna i området ned till marknivå. Kommer den att ta sej? Hur lång tid tar det innan den vuxit upp till dryag metern som den var innan. Då den också fungerade om ett jätte bra insysnskydd. Än så länge syns inte ett liv men den är iof på norrsidan. Vad ska vi göra? Väldigt tacksamma för hjälp med detta!
takstigen
Den växer säkert upp igen men det kan dröja lite eftersom dom är sena
cincoarriba
Men tror du att det tar flera år eller kommer den att hinna växa upp i sommar? Vad menar du med att den är sen? Den klipptes ned i höstas.
Aqvakul
Det hade varit bättre om busken beskurits under vårvintern, men spireor är tåliga växter. Med största sannolikhet kommer det att bli en meterhög buske om några år.
Hur fort det går beror dels på hur kraftig rötter busken har, dels på vilken sorts spirea det handlar om. Ni kan hjälpa den på traven genom att ta bort ev växtlighet under och kring busken, samt jordförbättra och gödsla. (kompost, kogödsel på påse, ev NPK)

Alba
Vi har spirea i stugan som hararna mumsar i sig nästan varje höst/vinter.
Över sommaren brukar den bli ca 1 m hög.
Beroende på vilken sort det är så kanske det varierar.

Så ser vår spirea ut:
[attachment=33368:_spirea.jpg]

Huggorm
Som sagt beror det nog på vilken sorts spirea det är, men är det samma sort som jag har så behöver du inte vara orolig. Den är helt omöjlig att ta död på, jag har försökt i flera år men den växer fortare än jag hinner kapa ner den. Den ser ut som den på Albas bild, vet dock inte vilken sort det är
Aqvakul
Albas och Huggorms spirea kallas Klasespirea (s x billardi) och ses ofta vid äldre gårdar. Den har nästan ett perennliknande växtsätt med vippor på långa strån. Den tål att klippas ner varje vår och växer glatt upp igen.

En annan typ av spireor är mer busklika och används ofta som klippta eller friväxande häckar. De vanligaste är brudspirea (s x arguta) och bukerettspirea (s x vanhouttei). De tar några år på sig att bli en meter igen om man föryngringsbeskär dem.

edit: ett antal stavfel/skrivfel...
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 15-04-2009, 19:53) *
Som sagt beror det nog på vilken sorts spirea det är, men är det samma sort som jag har så behöver du inte vara orolig. Den är helt omöjlig att ta död på, jag har försökt i flera år men den växer fortare än jag hinner kapa ner den. Den ser ut som den på Albas bild, vet dock inte vilken sort det är

Vi har tagit över en gammal torparträdgård...

Vi tog i princip död på spireabeståndet (på pricken lika dina) bland stenbumlingar (fritt ur minnet: 15 kvm). Vi fick gräva, rensa, lyfta sten till förbannelse; frisk luft, styrketräning och motion, vilket slit.

Tycker man om dem, på rätt plats är de säkert fina, är det bara att gratulera. De är överlevare, var i inte oroliga. De kommer igen.
Huggorm
CITAT (smuleborg @ 15-04-2009, 21:06) *

Vi tog i princip död på spireabeståndet (på pricken lika dina) bland stenbumlingar (fritt ur minnet: 15 kvm). Vi fick gräva, rensa, lyfta sten till förbannelse; frisk luft, styrketräning och motion, vilket slit.

Jag har nog också rensat upp omkring 15kvm - och har det tiodubbla kvar. Under tiden kommer dom tillbaka på det rensade området med rotutlöpare. Funderar på att stängsla in området och släppa ut höns eller helst getter där, det kanske skulle funka
cincoarriba
Det är nog en Brudspirea vi har. Så jag kan alltså då räkna med några år för att den ska komma upp tillräckligt för att bli insysnskydd. Blir nog till att försöka gräva bort rötterna och plantera nya istället.
Aqvakul
CITAT (cincoarriba @ 15-04-2009, 21:41) *
Det är nog en Brudspirea vi har. Så jag kan alltså då räkna med några år för att den ska komma upp tillräckligt för att bli insysnskydd. Blir nog till att försöka gräva bort rötterna och plantera nya istället.

Undrar om inte det är överkurs. Under förutsättning att din "stympade" spira är minst 4- 5 år, så får du nog upp den i lämplig höjd lika fort som om du köper nya (2-3 år).
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 15-04-2009, 21:17) *
Jag har nog också rensat upp omkring 15kvm - och har det tiodubbla kvar. Under tiden kommer dom tillbaka på det rensade området med rotutlöpare. Funderar på att stängsla in området och släppa ut höns eller helst getter där, det kanske skulle funka

Hjälp. Svälj.

På det rensade området hos oss (vi sanerade för fyra år sedan), har vi årligen typ fått upp tre-fyra skott. Jag är där med spaden. Lycka till eller vad jag nu ska skriva.

Typ 150 kvm. Oj. Svälj.
cincoarriba
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2009, 21:44) *
Undrar om inte det är överkurs. Under förutsättning att din "stympade" spira är minst 4- 5 år, så får du nog upp den i lämplig höjd lika fort som om du köper nya (2-3 år).

Men köper jag nya så är de väl redan lite uppvuxna? Jag är verkligen helt ny på området ifall jag verkar väldigt okunnig och tjatig. Tycker det ser så hopplöst ut i rabatten. Kommer ju inte så mycket sol där över huvud taget.
Aqvakul
Nya buskar växer inte så mycket första året. Kanske blir de har- eller rådjursbeskurna. Kanske är de lite taniga, så de behöver kortas in lite osv.

Om du ändå bestämmer dig för att plantera något nytt, så kanske du ska välja en annan växt. Vill du har råd om det så bör du nog specificera hur mkt sol/skugga, jordmån, torrt/fuktigt, blåsigt/lä m.m.

Många noviser har väldigt brått att få allt "färdigt" i trädgården, möjligen inspirerade av nutidens trädgårdsprogram som ofta handlar mer om "trädgårdsinredning" än om trädgårdsodling. Om du t.ex. vill ha en buske som snabbt ska bli 1 m, så är det ingen buske som sen plötsligt slutar växa utan den vill gärna bli 3 - 4 meter. Det blir ett väldigt klippande och inte särskilt snyggt att få busken att hålla sig på typ 1,5 meter. Väljer man däremot en buske som inte blir mer än 1,5 till 2 meter, så får man vänta lite längre - men har sen mycket lättare att hålla den på rimlig höjd.
Eva 33c
Nya buskar är inte särskilt stora de heller. Och om man får tag på riktigt stora exemplar så är de rätt dyra. Om din häck var en etablerad häck före nedklippningen (alltså inte nyplanterad) så kommer den att komma igen denna sommar med många nya och kraftiga skott. Den har ju rotsystemet intakt med "sparad växtkraft" från förra sommaren. Blomma kommer den inte att göra i år om det är brudspirea, men kanske redan nästa år. Eftersom den växer på norrsidan så kommer den att vakna lite senare, men ge den denna säsong att visa vad den kan. Jag är rätt säker på att den kommer bli stor fortare än nyinköpta buskar.
cincoarriba
Ok, antar att jag helt enkelt låter stubbarna växa ut igen. Men ska jag jordförbättra, gödsla osv?
Aqvakul
CITAT (cincoarriba @ 15-04-2009, 22:36) *
Ok, antar att jag helt enkelt låter stubbarna växa ut igen. Men ska jag jordförbättra, gödsla osv?

Ja, det tycker jag absolut - röj bort all växtlighet , luckra, lägg på ev. kompost och kogödsel....
cincoarriba
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2009, 22:40) *
Ja, det tycker jag absolut - röj bort all växtlighet , luckra, lägg på ev. kompost och kogödsel....

Tack snälla för all hjälp! Jobbar du möjligtvis med sånt här eller är du bara väldigt intresserad?
Aqvakul
CITAT (cincoarriba @ 15-04-2009, 22:44) *
Tack snälla för all hjälp! Jobbar du möjligtvis med sånt här eller är du bara väldigt intresserad?

bara hobby, men rotat i trädgård i typ 50 år....
Tosan
Oroa dig inte för spirean. På en sommar hinner de bli fullvuxna här uppe i zon 7, och det skulle förvåna mig mycket om den inte blommar nästa sommar.
Nu har du ju dessutom chansen att forma och hålla efter den så du slipper en sån där ogenomtränglig röra av gamla torra kvistar. Kan inte bli bättre!
smuleborg
CITAT (smuleborg @ 15-04-2009, 21:06) *

Tycker man om dem, på rätt plats är de säkert fina, är det bara att gratulera. De är överlevare, var i inte oroliga. De kommer igen.

Förlåt om jag for fram. Det var okänsligt, och det var inte min avsikt.
HelenJ
CITAT (cincoarriba @ 15-04-2009, 19:29) *
Spirean utanför vårat köksfönster klipptes i höstras ned av grannarna i området ned till marknivå. Kommer den att ta sej? Hur lång tid tar det innan den vuxit upp till dryag metern som den var innan. Då den också fungerade om ett jätte bra insysnskydd. Än så länge syns inte ett liv men den är iof på norrsidan. Vad ska vi göra? Väldigt tacksamma för hjälp med detta!

Det är precis så här man gör om man vill föryngra en spireahäck, dvs få den tätare om den är risig. Det brukar ta 1-2 år att få upp den till ca 1 meters höjd igen. Så jag tycker nog inte du ska vara alltför sur på dina grannar, det enda fel de har gjort egentligen har varit att inte diskutera med dig först.
Jordförbättra, luckra, vattna, gödsla och se till att inte häckplantorna behöver konkurrera med en massa gräs eller ogräs - så kommer häcken att bli jättefin snart igen!
cincoarriba
Tack för jätte bra tips och hjälp! Vi får väl helt enkelt vänta på att det ska växa upp igen. Men lite sur är jag nog i allafall, för det var helt onödigt att klippa ned spirean. Den var jätte fin! Det var en okunnig granne som fick tag på motorsågen på gårdsstädningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon