AlmMäntyniemi
Undrar över bra tips till mina två "special"odlingslådor i köksträdgården. De är 150x60x24 cm samt 180x60x24 cm, jag hade tänkt ha spalje längs med ena långsidan. Vad finns det för trevliga klätterväxt-alternativ för en köksträdgård? Jag är inte mycket för 1-åriga växter då tar för mycket tid och plats för mig att driva upp samt att jag vill ha dessa spaljer (med möjlighet att växa på en båge över en gång) för att mjuka upp köksträdgården. Vi bor i zon3 men detta är ett skyddat söderläge där jag flera år i rad har haft slanggurka med god avkastning utan växthus. Jorden är ren lerjord i botten och på denna lägger jag ca 2 dm med lämplig jord.

Jag har funderat på vindruvor, men är inte alls säker på att det är det enda alternativet :=) Förslag?!
Lina
TantG
Så härligt med köksträdgård tycker jag! Är tanken att det ska vara ätbart? Om inte så tycker jag att humle är ett bra alternativ eftersom det är en växt som ger ett gemytligt intryck samt att den gillar att klättra. Den täcker oxå bra vilket gör att det ser frodigt ut. Jag vet inte om det stämmer men har hört att man måste ha en honväxt och en hanväxt för att den ska kunna befruktas.

Lycka till å hoppas du hittar ett bra alternativ rolleyes.gif
AlmMäntyniemi
Tack! Jag tänkte ätbart, men det är juinte nödvändigt. Det finns så många härliga nönor, men det är ju just att de är 1-åriga de jag känner till. Humle är inte helt fel :=)

Andra tips?
corey
Rosenvial, rosvial (osäker på stavning). Den är lika vacker som luktärt, blir högre, doftfri (synd) och är flerårig och tålig som bara den. Vit är otroligt vacker och blommar ju mer du plockar in. Det finns ljust rosa till mörkrosa också.

kram

lemonie
Har du funderat på minikiwi (kallas också kameleontbuske) Actinidia kolomikta? Flerårig med fina blad och goda små frukter! Av de vanliga sorterna behöver du en hon- och en hanplanta, men det finns en självfertil sort som heter `Annikki´. Då klarar du dig med en planta. Blir ganska stor men är odlingsvärd!
lemonie
Eller varför inte spaljera fruktträd mot väggen? Lite överkurs kanske men blir ju jättefint!
emmsing75
Björnbär eller björnbärshallon är annars ett alternativ. Den senare har jag i zon 3-4 och i ren lerjord och det funkar bra. Vanliga hallon eller spaljerade vinbär bör väl också funka, det mesta kan ju faktiskt spaljeras.
AlmMäntyniemi
Hej! tack för alla tips! Jag har varit inne på många av idererna, men inte haft "växten" i iden så att säga :=) Jag har en annan vägg som jag funderar på att spaljerar mot och jag har även tayberry på flera ställen! Ska nog undersöka rosenvial och mini kiwilite till! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon