Starlight
Har i trädgården 7-8 vinbärsbuskar på rad, under dessa frodas ogräs såsom nässlor, kirskål och gud vet vad. Min tanke är om det går att täcka marken runt buskarna med duk, och på så sätt döda ogräset, eller blir det för "tätt" för vinbärsbuskarnas rötter??? Och kan man sedan när ogräset är borta täcka med täckbark, för att slippa att det kommer tillbaka igen?

Är nybörjare på trädgård så tips mottages tacksamt! :-)

Aqvakul
Du resonerar klokt och bra, tycker jag!
Red Top
Jag har sedan tre år tillbaka svart markduk under mina vinbärsbuskar, både röda och svarta. Jag har gjort lagom stora hål runt stammarna och det fungerar utmärkt. Buskarna mår finfint och får lika mycket bär som innan duken kom på plats. Det dyker upp lite ogräs just där hålen i duken är, men det är ju rätt lätt att rensa. smile.gif

Det måste vara genomsläpplig duk, så att vatten och luft tränger igenom.
Starlight
Tack så mycket för svaren, kul att mitt "tänk" verkar fungera *jippi*!
Bitta98
Du kan lägga täckbark på duken så syns den inte det har jag gjort.
Aqvakul
CITAT (Bitta98 @ 17-04-2009, 11:14) *
Du kan lägga täckbark på duken så syns den inte det har jag gjort.

Absolut, ser mycket snyggare ut....
Starlight
Var och kikade på Coop Bygg idag, såg att det fanns något som heter barkduk och något som heter marktäckduk. Blev lite förvirrad, går det bra att använda vilken som, såg att marktäckduken var mycket kraftigare än barkduken, hjälper båda till att ta död på kirskålen och nässlorna? confused.gif
Red Top
Det måste vara marktäckduk om du vill hindra ogräset! Barktäckduk har jag inte sett, men den är nog jättebra för att hålla fukten. smile.gif

Jag har singel på min markduk, eftersom ogräset gärna slår sig ner i täckbarken när den börjar förmultna.
EKLO
Får jag då passa på att fråga: För mig som täckodlar i grönsakslanden (lägger gräsklipp och annat så att ingen jord är "bar, och slipper på så sätt ogräs + får gödning och mer fukt): Tror ni att det skulle funka att ha täckduk på jorden runt bärbuskar, gräsklipp på duken och att näringen från gräsets förmultning ändå kommer buskarna till godo? Eller måste täckmaterialet ha direktkontakt med jorden för att den ska funka?
KURT
När man gröngödslar man gräsklipp så tillför man ju inte bara fukt utan också näring och mullämnen. Har man en markduk mellan gräset och jorden, så missar man väl mycket av näringen och mullämnenena, men å andra sidan så hjälper markduken i sig till att minska på uttorkningen.
uno
CITAT (EKLO @ 22-04-2009, 23:21) *
Får jag då passa på att fråga: För mig som täckodlar i grönsakslanden (lägger gräsklipp och annat så att ingen jord är "bar, och slipper på så sätt ogräs + får gödning och mer fukt): Tror ni att det skulle funka att ha täckduk på jorden runt bärbuskar, gräsklipp på duken och att näringen från gräsets förmultning ändå kommer buskarna till godo? Eller måste täckmaterialet ha direktkontakt med jorden för att den ska funka?

Ger gräsklipp näring enbart genom att ligga ovanpå jorden eller är det så att maskar och annat kryp bryter ner gräset till för jord och växt nyttigheter?
elvisjö
jag la tunn vit duk i dubbla lager direkt på flerårigt ogräs sen hällde jag på täckbark,ett år senare så har det inte kommit upp något ogräs igenom. Jag antar att man lika gärna kan ta tidningar i stället för duk
katah
tidningar måste då vara i tjocka lager , då menar jag kanske 20-30 sidor på för att nå den skyddande effekten.
Fungerar ett par år , men sedan börjar den förmultna den med.
HelenJ
CITAT (uno @ 23-04-2009, 18:00) *
Ger gräsklipp näring enbart genom att ligga ovanpå jorden eller är det så att maskar och annat kryp bryter ner gräset till för jord och växt nyttigheter?

Faktiskt både och. Om klippet är fuktigt dröjer det bara en vecka tills växterna kan börja tillgodogöra sig näringen, och så snabbt bryts det ju inte ner. Gräsklippet innehåller alla näringsämnen som växterna behöver, och framför allt kväve (iaf om gräsmattan det klipptes av var frodig, gärna med mycket klöver).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon