Lindadjo
15-04-2009, 20:59
Gissar att det är en kaprifol (?) som klättar upp efter ett dött träd vi har på baksidan av vårt radhus. Trädet är så genomruttet, att jag är rädd att den kommer ramla ner över barnen när som hellst. Jag har funderat på att byta ut trädet mot någon sorts spalje, men några meter ifrån den nu finns ett stort plommonträd som kanske hade funkat som stöd. Jag undrar alltså om det går att flytta en kaprifol? Och hur gör man i såna fall? Och när passar bäst att göra detta? Ska den klippas ner? Många dumma frågor från en som inget kan :-)
Hej
Visst ska väl det gå ? Vi fick en Kaprifol av en kompis, var gammal redan då. Kaprifolen alltså, inte kompisen. De första två tre åren var den risig och ful, men sen tog den sig ordentligt. Nu har den blommat en par år jättevackert. Vi har aldrig klippt den, har hört att man isåfall ska göra det efter blomningen. Vår är en enda härva, vi hade den på spalje vid en husvägg först, men det blev för tungt och ramlade ihop. Nu har jag bett maken såga sönder träspaljen, vi fick den också med när vi fick Kaprifolen. Jag är lite rädd att om du flyttar nu, så kanske du missar årets blomning. Skulle nog vänta tills den blommat klart, sen flytta så fort som möjligt. Nu i helgen grävde jag upp lite som rotat sig, "slingorna" kan ju rota sig bredvid. Och planterade bredvid staketet till nästa tomt, så det får klättra där. Förresten du kanske gissar rätt att det är en Kaprifol, men någon annan får nog bekräfta, jag ser nämligen inte vad det är du har på bilden där.
Lycka till
Hälsn Tepa
Vi flyttade vår mitt under varmaste högsommar. Ett jäkla trassel och tusen avbrutna rankor, svett och dammig jord i ögonen. Men den är fin på sin nya plats. Lite mindre bara.
Aqvakul
16-04-2009, 10:10
Kaprifol förökas lätt genom avläggare. Det verkar lite "overkill" att flytta en så stor planta. Om du "avlägger" en sex-sju revor, så kan du flytta dem i höst och sen har du snart en fin kaprifol. Den gamla kan kanske stå kvar tills du ser att det nya växt till sig.
Lindadjo
16-04-2009, 22:20
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2009, 11:10)

Kaprifol förökas lätt genom avläggare. Det verkar lite "overkill" att flytta en så stor planta. Om du "avlägger" en sex-sju revor, så kan du flytta dem i höst och sen har du snart en fin kaprifol. Den gamla kan kanske stå kvar tills du ser att det nya växt till sig.
Ja, men det låter ju som en strålande idé!
Ska se om jag lyckas avlägga några revor från den.
Tack för jättebra tips!
Hej
Det var precis sådana revor, som rotat sig, som jag grävde upp och flyttade. Jag vattnade duktigt och sen blev det frost en natt. Inte tror ni väl det gör något ? Jag menar att om rötterna kunnat frysa för att det var dyblött i marken ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.