ina76
Jag håller på för fullt att försöka planera min tomt till vårt nybyggda hus,

Jag har ritat in 5 fruktträd. Lätt så långt.

Men jag behöver hjälp med att välja vilka fruktträd jag ska välja. Plommon och äpple vet jag att jag vill ha, men inte vilka sorter. Körsbär kanske också

Jag brukar alltid hamna rådvill i trädgårdshandeln och välja något på måfå.

Tomten ligger i zon 3. Har soligt läge mest hela dagarna. Skugga på fm.

Tanken med frukten är att den ska ätas direkt från grenarna smile.gif Inte att jag ska safta och sylta i första hand.

Kan ni mer erfarna hjälpa mig med era favoriter!

Jan af Lisö
En annan viktig aspekt är grundstammarna, hur stora träd vil du ha ??

Mina favoriter:
- Äpple Amorosa (röd Aroma), grundstam stor A2, liten B9
- Äpple Oranie
- Äpple familjeträd
(Du kan gärna kolla en omröstning här på Forumet där vi krönte Sveriges godaste äpple)

Bigarråer, grundstam Prunus Avium stor, Gisela5 liten. Sort, t.ex Stella som är självfertil. Annars så lär Van vara en uppskttad sort. Sen finns det också en gul sort som heter "Dönisens Gula" som lär vara i fred för fåglarna.

Plommon, jag har Jubileum, stora (uppemot 90 gram) goda frukter men inte så många och mycket strul med mögel och insekter. Vissa har problem med polinering, men det funkar hos mig. Plommon finns oftast på frögrundstam, men jag ha ett litet plommonträd (ej Jubileum) på en grundstam som heter Meritare.

Päron finns också på dvärgstam och fröstam. Carola är en modern sort, men är inte klart för mig vilken zon den är härdig i. Familjeträd kan vara ett alterntiv.
Thé
Päron går ju sällan att äta direkt från trädet, men Conference är ju otroligt goda.

I körsbärsväg är det väl bäst att välja söta som Jan af Lisö föreslår, men jag har precis skaffat en skuggmorell eftersom det är omöjligt att hitta surkörsbär i affären och det är så vansinnigt gott med körsbärspaj. Paj gjord på söta körsbär smakar ingenting...

Mina favortiäpplen är Cox Orange, men jag vet inte hur det är med härdigheten? Jag har även Amorosa på mitt familjeträd men det har inte blivit någon frukt än. Om jag hade plats till fler äppleträd hade jag valt Åkerö, men jag har förstått att skördarna är rätt sporadiska (vartannat år?).

Plommon har jag satt Opal, men inte fått frukt än. Reine Claude är ju annars väldigt goda. Och Victoria.
Aqvakul
Äpplen: Katja, Aroma/Amorosa

Plommon: Reine Claude

Körsbär: Van och Skuggmorell
Myosotis
Mitt favoritäpple är Elise. Syrligt och saftigt och jättegott. Numera har jag ett eget litet Eliseträd som dock inte har burit frukt ännu. Det är svårt att få tag i Eliseäpplen, så när det för ett tag sedan dök upp polska Elise på Hemköp gjorde jag ett avsteg från regeln att bara köpa svenska äpplen. De var inte alls goda!! Torra, smaklösa och tråkiga. Så frågan är: hur vet man om mina Eliseäpplen blir goda? Det måste väl bero på jordmån och annat också? Är min jord kanske mer lik polsk jord än Kivikjord? Eller rent allmänt: innan man rekommenderar sorter/bestämmer sig för vilka sorter man ska köpa, borde man inte ta reda på mer information än bara sorten?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 16-04-2009, 10:08) *
Eller rent allmänt: innan man rekommenderar sorter/bestämmer sig för vilka sorter man ska köpa, borde man inte ta reda på mer information än bara sorten?

Det är en jättebra idé att fråga/smaka runt i grannskapet, innan man bestämmer sig.
Jan af Lisö
Jag känner mig tvungen att kommentera Åkerö och Cox Orange: Bägge är mycket kräftbenägna och personligen så tycker jag att man skall undvika kräftbenägna sorter i nyanlagda privata trädgårdar. Därför faller många goda äppelsorter:
- Åkerö
- Cox Orange (som klarar i bäst fall goda lägen i zon II)
- Trnsparente Blanche
- Gravensteiner
- James Grieve
- Ribston
- Discovery

Tyvärr är informationen om kräftkänslighet mycket undermålig, i alla fall från plantskolorna.

Pga av skorv bör man undvika:
- Signe Tillsh
- Lobo

Tyvärr !!!
johanna_zon3
Jag skulle slå ett slag för plommonsorten Experimentfältets sviskon,
lite mindre frukter men mycket smak.

Jag har beställt päronsorten Pepi till min trädgård. Det blir tydligen ett litet träd
som bär tidigt och rikligt med mindre frukter med bra päronsmak.

Johanna

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon