Hejsan!
Är helt ny här inne men hoppas någon här kanske kan ge mig lite tips på träd/buskar som passar.
Fakta:
Tråkig långsida på huset som är det första men ser från vägen.
Sidan vätter mot öst och har inte så mycket sol mer än en lite stund på morgonen
Huset är ett tvåvåningshus på ca 7 m till nocken.
Vårt problem:
Jag skulle vilja villa bort denna tråkiga sida med någon form av träd/större buske som täcker hyfsat redan från backen eller något med hängande grenar.
Planteringen sker vid tomtgränsen jämte en grusväg. ca 10 m från huset.
Vi bor strax utanför Gbg, zon??
Jorden är lerig och hård.
Beroende på storlek behöver vi plantera några träd, 3-5 st tror jag då vägsträckan vid tomtgränsen är 20-25m
Tänker jag helt fel kanske?
Som sagt är helt ny på detta med trädgård och kan absolut ingenting, så alla tips och ideér mottages tacksamt!
Har jag glömt nåt, fråga gärna.
//Johanna
Hur högt vill du att det ska bli? Ska det vara snabbväxande? Vintergrönt? Om det ska blomma - vilken färg?
Någonstans mellan 5-8m kanske? eller något lägre, det är mest för att förvilla den tråkiga långsidan som sagt. Det behöver inte vara vintergrönt och inte heller blomma men det gör ju inget om det blommar eller är grönt på vintern heller.
Vad gäller växtsnabbheten så är det ju kul om det inte tar 100 år att växa upp men just nu känns det viktigare att det blir rätt träd än att det ska växa i en viss takt.
Skall det täcka någorlunda från marken och ändå vara 5-8 m högt, så kanske man får kombinera buskar med låga träd. Det finns ju annars några som växer i hög buskform, som t ex slån (fina blommor på våren) och hassel. Andra alternativ är ju t ex spaljerade fruktträd, eller en fruktträdshäck.
Man kan ju också spaljera någon klätterväxt mot väggen, spaljén kan antingen sitta direkt mot väggen , eller en bit i från. Sedan finns det väldigt många klätterväxter som kan täcka en vägg, fast det tar ju ett tag innan endel av dem blir 5-8 m höga, men humle växer ju fort!
Jag menar inte att det måste vara täckande som en häck, väggen behöver inte döljas utan mer att något villar synen eftersom långsidan är så tråkig. Behöver ej vara täckande från/till marken helt alltså men jag är inte ute efter ett träd där stammen är 2-3m och sedan en krona på det. Vilket säkert skulle fungera men jag önskar något mer hängande alt att stammen och grenarna delar sig och "täcker" längre ner från start.
Hagtorn är också halvhög, och blommar i vitt eller rosa.
CITAT (Yoysen @ 17-04-2009, 17:40)

Någonstans mellan 5-8m kanske? eller något lägre, det är mest för att förvilla den tråkiga långsidan som sagt. Det behöver inte vara vintergrönt och inte heller blomma men det gör ju inget om det blommar eller är grönt på vintern heller.
Vad gäller växtsnabbheten så är det ju kul om det inte tar 100 år att växa upp men just nu känns det viktigare att det blir rätt träd än att det ska växa i en viss takt.
Många av barrtträden är ju hyfast täta nerifrån - olika ädelcypresser, granar, tujor. Men kanske inte så roliga.
Det finns ju en massa olika träd i hängvarianter, t ex
Hängcypress - Chamaecyparis nootkatensis 'Pendula' tycker jag är betydligt finare än de vanlig upprättstående varianterna.
Hängblodbok - Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula'
Japanskt tårkörsbär - Prunus pendula 'Pendula Rosea' (blommar vackert!)
Tårbjörk - Betula pendula 'Youngii'
Risken är förstås stor att de blir större än 5-8 meter....
Big Gardener
17-04-2009, 21:27
Om jag har förstått förutsättningarna rätt så är det:
Göteborgstrakten, hård/lerig jord, östligt läge med lite sol, tio meter från huset, 5-8 meter högt, intill en grusväg, relativt snabbväxande.
Det finns ett par träd/buskträd som skulle kunna vara lämpliga på en sådan ståndort:
- Prunus cerasifera, körbärsplommon skulle klara läget och jorden utmärkt.
- Vanligt päron, Pyris communis borde fungera ganska bra förutsatt att det inte är dödsskuggigt.
- Prunus virginiana, Virginiahägg borde också fungera och har dessutom hängande grenar.
- Hagtorn, Crataegus monogyna fungerar också i hård jord, men behöver ändå ganska mycket sol
Tusen tack för jättebra tips och idéer, ska googla lite på de olika förslagen ni har gett och se vad som kan passa bäst.
Platsen är inte i superskugga utan solen kommer åt en hel del men så skuggar huset några timmar iaf nu när den inte står så högt än och det blir ju samma till hösten. Däremot när träden växer så kommer ju solen åt övre delen på träden iaf hela tiden.
Oj vad rörigt det blev nu, hoppas ni förstår lite iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.