ABCiV
Jag har ju ett nybyggt växthus, dörren är inte på plats och det är ett kallväxthus, marken och lättbetongblocken är isolerade och det är 5mm glas. På natten har jag satt för dörrhålet med fiberväv (vet inte om det gör så mkt nytta men det känns bra). :-)

Alla mina förodlingar har bott i växthuset dag som natt de senaste dygnen, men efter rapporter om endast 2 plusgrader i natt så tog jag in dem.

Vilket visade sig onödigt, för när jag kollade in termometern i morse, som jag låtit ligga kvar under dubbelt täcke av fiberduk så visade den att det som kallast hade varit 8 grader där under natten.

Termometerns "ute" del visade 5 grader i växthuset. Men utanför växthuset var det alltså 2 grader.

Jag behöver nog inte springa ut och in med växterna i natt!

Hur fungerar det för er med att hålla värmen utan värmefläktar?

PeterDeleter
Kul det funkade för dig.

Har med ett nyuppsatt växthus och hade gurkorna där inatt. Ledsen i ögat nu för det tyckte dom inte om. Fått tagit in dom och vårda i respirator. Du anar inte vad dyra respiratiorer är, men vad gör man inte för sina små?

Nej, där jag bor är det nog bara att hålla sig ett tag till innan man sätter ut något. Jobbigt bara med att hela huset är belamrat med försådda saker. Man kanske skulle fixa stampat jordgolv i vardagsrummet?
ABCiV
Ajdå, vad trist med gurkorna! Just gurka är väl de som är mest känsliga mot kyla av de vanligaste förodlingarna väl? Hoppas respiratorn sköter sitt jobb ordentligt!

Hur hade du gjort för att skydda dem mot kylan?

Ja försådderna tar lätt överhanden i hemmet :-)
PeterDeleter
ABCiV.........

Verkar som om gurkorna börjar ta sig igen. Konstgjord andning, respirator samt hjärt-lungmaskin gjorde susen. -Himlars dyra gurkor det blir. Varför ska man ha så bråttom med att ställa ut saker och ting?

På din fråga vad jag gjorde mot kylan är att jag har haft dom inomhus med övriga försåddar och hade en smal förhoppning att det skulle gå ställa ut en del av dessa efter fina påskhelgen. Ack va man bedrog sig så nu är allt i säkert förvar inomhus igen. Tyvärr får allt för lite sol inomhus trots fönster i söderläge etc och växer sig långa och gängliga. Iofs brukar det fixa till sig med tiden men är man ivrig så är man.

Jo, en annan kul grej. Köpte en väderstation till "väderdamen" för något år sen med två utomhusgivare. En av givarna sitter nu idag efter en ingivelse i växthuset så jag kan läsa av temperaturen samt luftfuktighet utan att gå ut. Finns även högsta/lägsta temperatur och luftfuktighet så man kan se tex vad som hänt under natten. Larm ifall något blir för lågt eller högt så man vaknar och kan springa ut och ta in eller vattna dom små. Kul hitta nytt användningsområde för en "gadget".

Kostar inte mycket heller. Tror jag gav under 300 för den på Claes Ohlsson. Trådlösa givare som kan sända ganska långt och även har extern givare med kabel så att man kan mäta där man vill. Jo, följde bara med 1 utomhusgivare. Jag köpte till en och 4a stycken klarar basenheten.
noora
ABCiV, hade du alltså termometern under fiberduk i växthuset? Dvs fiberduk + växthus gav 8 grader som lägst när det var 2 grader utanför? Det låter ju hoppfullt, jag har funderat på när jag ska våga så nånting i växthuset eftersom temperaturen sjunker så mycket på nätterna fortfarande.
ABCiV
Ja, jag la termometern under den dubbla fiberduken som jag hade på växterna på natten. Jag testade i natt igen och det var noll-gradigt här, men hos växterna hade det som kallast varit 5 plus. Jag tror att muren av tre leca-block behåller en del av solvärmen från dagen och att det isolerade golvet hjälper till att behålla värmen i huset. På söndag kommer även dörren på plats då hoppas jag att det blir ännu varmare! En tunn fiberduk som dörr är inte mycket :-).
blomkronan
CITAT (ABCiV @ 17-04-2009, 22:58) *
Ja, jag la termometern under den dubbla fiberduken som jag hade på växterna på natten. Jag testade i natt igen och det var noll-gradigt här, men hos växterna hade det som kallast varit 5 plus. Jag tror att muren av tre leca-block behåller en del av solvärmen från dagen och att det isolerade golvet hjälper till att behålla värmen i huset. På söndag kommer även dörren på plats då hoppas jag att det blir ännu varmare! En tunn fiberduk som dörr är inte mycket :-).

Hej du måste återkomma i tråden och berätta vilken temperatur du fick på natten efter dörren har kommit på plats... Vore kul att veta. Samt vilken zon bor du i?
Ragazza zon6
Jag hittade en superbra termometer på Coop. Två enheter. Den ena står ute i växthuset och skickar in info om temperaturen så jag kan läsa av den inne. Man kan ställa in en max och en mintemp. Om temperaturen går över eller under går ett larm inne. Känns tryggt och lättare än att springa in och ut under kalla nätter.
katah
Värmeljus gör faktiskt värme under kyliga nätter, men se till att inte ha någon fiberduk i närheten.

När jag inte hade värme i mitt växthus använde jag en sådan stor lyckta med flera värmeljus i .
Denna lycktan var placerad pris under en trädgårdsbord ( med ribbad yta) där byttorna var lagda.
Så värmen steg underifrån till plantorna.

Visst brinner dom inte hela natten, men gör skillnad ändå!
ABCiV
Nu är dörren på plats! Men jag kan inte göra en rättvis jämförelse eftersom det inte varit så kallt på nätterna än. Det kallaste vi har haft nu är 5 plusgrader. Det verkar dock styras mycket av hur varmt det är på dagen. Molniga dagar är ju inte lecablocken så uppvärmda som när solen legat på hela dan.

Jag tror att dörren bidrar med nån grad, men inte mer!
uno
Visserligen har jag värmefläkt men dessutom har jag, i växthuset, några tunnor med gödselvatten.
På dagen värms vattnet upp och avger viss värme under natten.
noora
Fiberduk verkar funka jättefint för att hålla borta nattfrosten. Tack för tipset!

Jag har tre-fyra lager fiberduk över sådderna i växthuset. Jag ställde en vanlig inne/ute-termometer in växthuset och satte "ute"-delen under fiberduken. Där har det som lägst varit +3 när det har varit -5 utanför fiberduken (inne i växthuset). Dessutom har fiberduken dragit av de värsta topparna i värme.
vallingatan
Precis som signatur UNO så har jag också en stor tunna med bevattningsvatten i växthuset, som tillsammans med den fuktiga jorden är bra på att lagra lite värme, så spar jag lite ström också eftersom jag har fläkt. Det är bra att komma ihåg att fuktiga jordar lagrar värme bättre än torra, och det gäller förståss även när man har ömtåliga sådder eller plantor ute under fiberduk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon