Full version: Krukarrangemang
LaPaloma
Håller på att skola om plantor och samtidigt går hjärnan för högtryck hur jag på bästa sätt ska arrangera dessa i krukor till sommaren. Jag är ju så dålig på att slänga fina små plantor...

På bilder ser man att det trängs ganska många plantor av olika sorter i en och samma kruka. Jag har alltid varit så feg av mig och bara planterat en eller högst två olika sorter i varje kruka men det ser ju så tråkigt ut.

Om jag har krukor 3l, 5l, 10, 15l och 20l - hur många plantor kan jag sätta i respektive kruka utan att plantorna kvävs och att det blir för trångt? Jag har lite olika sorter - blomstertobak, blåvinda, dockkrage, kvanne, petunior, sommarflox, silvernjurvinda, margueriter, blodamarant.

Finns det någon enkel tumregel på antal plantor per liter kruka?
ingrids
Nja, det var ganska olika sorter så någon tumregel går nog inte att ge. Du behöver veta ungefär hur stora de olika sorterna blir och utgå från det. Tumregeln är möjligen de största sakerna i de största krukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon