Här i Malmö har vi haft ett underbart väder de sista veckorna! Otroligt man njuter

frågan är hur länge dröjer det tills man behöver vattna i trädgården i o m att det är så torrt nu? Behöver man alls vattna eller vad säger ni???
Lars-Olof Arvids
16-04-2009, 10:58
Det beror på vad du har för växter, men de flesta kan du nog vänta ett tag med att vattna. Nyplanterade växter bör förstås inte torka ut, men det mesta som är välrotat klarar en torrperiod utan större problem.
Olle
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2009, 17:38
Fast man brukar få bättre resultat ifall man vattnar sånt som rosor och fruktträd redan från tidig vår, det är mycket som sätter fart ungefär samtidigt och slurpar i sig vatten samtidigt så det skadar inte att ge några rotblötor när det börjar bli varmt och växterna sätter fart.
Aqvakul
16-04-2009, 17:44
Min erfarehet från Skåne/Blekinge de sista 30 åren är att man knappast behöver vattna annat är nyplanterat före 1 maj. I år tyckte jag dock det var osedvanligt torrt (Listerlandet). Så det blev dubbla rotblötor i påskas, med tanke på att jag kanske inte kommer upp igen förän till valborg.
förstår tankarna! Mitt problem är att min kolonistuga ligger i ett område där det just nu dras in vatten och avlopp så vattnet är icke existerande för tillfället...finns på gångavsånd så jag släpar vatten i mängd och får gratis träning på köpet....dock svårt att ge så mycket till varje!
Aqvakul
16-04-2009, 18:02
Föreslår att du prioriterar det viktigaste, d.v.s. rejält åt en del, inget åt annat. Småvattna "tvärsöver" är tämligen meningslöst....
emmsing75
16-04-2009, 18:43
Lägger mig i denna tråd nu men har inget svar att komma med utan snarare en relaterad fråga/påstående. Som vanligt har jag varit dålig på att täcka vintergröna växter men de mesta ser OK ut men visst är det bra att ge dem vatten nu? Främst tänker jag på rhododendron och buxbom + ett vintergrönt gräs som nu ser väldigt torrt och ledset ut. Förra året vattnade jag inet rhoddisarna nåt nämnvärt på våren men sen var det som att blommorna aldrig riktigt slog ut trots många knoppar utan de liksom bara självdog på nåt sätt. Inbillar mig att de kan ha torkat ut men det är kanske helt fel?
Aqvakul
16-04-2009, 18:48
Vintergröna växter behöver framförallt rejält med vatten på hösten för att klara övervintringen bra. Jag vattnar mina roddisar rejält i oktober, november och de tillhör också de prioriterade växterna på våren. En rejäl marktäckning med löv eller flis är också gynnsamt.
edit: rättat "tangentslint"
jag prioriterar nysått, blåregn, rosor och det som jag sådde ifjol som kanske inte är så starkt än.....något mer jag bör ge mig på ? Klematisar, piprankor, klättervildvin??
Aqvakul
16-04-2009, 19:18
CITAT (4:an @ 16-04-2009, 20:01)

jag prioriterar nysått, blåregn, rosor och det som jag sådde ifjol som kanske inte är så starkt än.....något mer jag bör ge mig på ? Klematisar, piprankor, klättervildvin??
Det låter väl vettigt - det handlar nog mer om vad som är nysått eller nyplanterat än efter växtslag, av vad du räknat upp. Läget spelar naturligtvis in. Soligt läge mot en vägg eller plank kräver oerhört mkt mer vatten än halvskugga i lä. Ett utsatt blåsigt läge kan också dra mycket vatten. Lerjord kräver mindre vatten än sand till en viss gräns. Kraftigt uttorkad lerjord kan knappast ta emot vatten och är närmast en katastrof.
tack för frågan
I Sverige finns det en hel del regn så odlade växter i marken inte behöver vattnas, men om det inte regnar under en lång tid och stämningen var varm Då de behöver vattnas och man ska vattna kruk växter . H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.