Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en odlingsbädd (runt 150*150) med en några gamla liljor samt en massa billiga liljor som jag inte vet om de tar sig eller ej.
Dessutom 2 stamrosor.

Ena rosen är gul och den andra röd. De nya liljorna är blandade färger och de gamla är gula.

Då jag har för mycket andra projekt för att hinna plocka ogräs vill jag nu ha en perenn som täcker den bara jorden mellan.

Den enda låga som jag har tänkt på hitills är backtimjan men är inte säker på att den passar?

Kom gärna med tips.
Min tanke är då någon låg variant som inte täcker liljorna.
Dessutom gillar jag att så från frö så om detta är ett alternativ är jag helnöjd.
therese.kvist
vintergröna är ju snyggt, blommar ju med lila blommor på sommaren.
Om jag inte har fel så är Vintergröna Vinca Minor.

Dessa har jag som marktäckare runt Rododendron idag så jag är sugen på en annan, men den är verkligen vacker och funktionell.

Tack och bockar för svaret therese.kvist
tepa
Hej

Värst vilket långt nickname du har, så det får räcka med bara "Hej"...
Vad säger du om Silverarv ? Googla, jag ska skaffa sånt. Har vita blommor, är 10-15 cm höga och breder ut sig.

Mvh Tepa
corey
Hejsan!

Kolla med olika plisterarter. Det fins en effektiv marktäckande och det finns flera olika färger. Breder ut sig snabbt. Du behöver bara köpa ett par plantor. Vore kanske snyggt med en variant med gula blommor och vitbrokiga blad för att passa ihop med dina rosor.

Anna
Hej Tepa
Långt namn har jag, men när jag väl har bytt färg på fingrarn lovar jag att byta wink.gif
Jag har kommit en bit genom att jag har skit under naglarna åtminstone

Silverarv verkar klart fin den får jag visa frugan med, känns rent spontant som ett fint kompliment med de silverfärgade bladen som de glänsande gröna samt de vita blommorna mot de färggranna.

Hej corey
Googlat en del nu på plister, wow det kan man verkligen kalla marktäckare.
Sida upp och sida ner med ogrästext.
Är de inte för agressiva?

Har inte hittat så fina bilder ännu men skall leta vidare om ingen varnar mig om dessa, känner lite varnings klockor ringa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon