Eva Swahn
Kolla här:

http://www.alternativ.nu/handbok/odling/bi...bekampning.html
Gossen Ruda
Nyttig information blandat med hemskheter, bl.a i listan med bekämpningsmedel. Inom den sk alternativrörelsen anses ju det mesta från naturen ofarligt av nån konstig anledning. Växterna och även djur producerar faktiskt inte gifter för att dom skall vara ofarliga.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp hemskt att se at Rotenon och Nikotin finns med bland bekämpningsmedel och att de låter ganska så harmlösa. Det rotenonmedel som finns i sverige kräver att användaren har certifikat för bekämpningsmedel klass 2 + nikotin är totalförbjudet som bekämpningsmedel det var länge sedan yrkesodlare fick använda nikotin, det förbjöds för att det var så akut giftigt.
Hannele
Bra länk. Selektiv läsning är bra, visst. Men man kan även välja det bästa bitarna.
Jag kastar inte gamla trädgårdsböcker bara för att de nämner DDT.
Gossen Ruda
Fel Hannele, länken är urdålig och rent av farlig. Selektiv läsning kanske går bra om man har förkunskaper, men är man novis och läser sånt här kan det gå åt helvete. Sidan borde stängas.
andersen
Bra inlägg Åke, att lägga ut en sådan länk är inte bra hoppas att det inte händer någon olycka, om folk börjar och expremetera med nikotin.
Hannele
"hoppas att det inte händer någon olycka, om folk börjar och expremetera med nikotin"

Det har även din farmor och mormor gjort, andersen.
Det var mycket vanligt med fimp-vatten mot skadedjur.
nilla
Kan nån informera mej om varför man inte skulle använda nikotinvatten?

Har alltid använt det mot spinn etc. på krukväxterna och har kört nåt varv mot bladlöss ute också.
Nikotin är ju visserligen giftigt men mängderna är ju väldigt små jämfört med dom halter en rökare blåser ut, eller har jag missat nåt?

Och visst, det har jag lärt mej av min mamma som har lärt det av mormor...

Gunilla
andersen
Gunilla ja du har missat något, nikotinvatten är oerhört giftigt, det behövs bara några droppar för att ha död på en vuxen människa, barn under 18 år ska tex ej använda rökavändnings tuggummi, pga att det finns nikotin i dom. Att mormor o farmor andvände det ser jag inte som något positivt det fanns många saker som dom andvände till vardags som vi i dag vet bättre att vi ej ska andvända,tex så andvändes det asbest till dom sk Per Albin husen.
nilla
Jag förmodar att det har att göra med hur koncentrerad lösning man har då.
Håller helt med om att många gamla seder inte är värda att följa, dumpa gamla kylskåp i fjärden t.ex. Det är mycket vi vet nu som man inte visste förr.
Det blir ju lätt så att om man lärt sej gamla knep som fungerar så fortsätter man tills man blivit övertygad om att det finns bättre alternativ.
Har mycket svårare för att använda "köpegift" som jag inte vet vad det innehåller eller hur det fungerar på sikt än nikotin som jag tror mej veta hur jag ska handskas med.
Ville mest veta om det finns nån ytterligare långsiktig effekt än den omedelbara gifteffekten.

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon