Monica J
16-04-2009, 12:23
Hej!
Jag är nyinflyttad i radhus och i förlängning till plank som avskiljer husen är det planterat en häck som jag anser är helt förvuxen och dåligt underhållen.
Jag har då pratat med grannen om att jag, på egen bekostnad, skulle ta bort de stora, förvuxna buskarna (friväxande med "vaktmästarklippning" på flera höjder) och ersätta med nya häckplantor på samma ställe men av annan sort (liguster föreslagen). Jag fick uppfattningen att han sa okay till det.
När jag så gick ut för att gräva i förrgår kommer granne sättandes och säger att jag inte alls får gräva upp plantorna och att häcken ska vara i befintligt skick. Häcken får inte röras för det måste man vara överens om och han säger nej.
Jag är nybliven trädgårdsägareså jag underade hur han har tänkt sig att häcken ska skötas, den är ju förvuxen, helt kal nedtill och går in nästan två meter på min lilla tomt. Han anser att häcken är fin som den är från hans sida.
Det han anför är att det ska vara insynsskydd men jag erjuder mig att plantera nytt men det anser han tar för lång tid innan det växer upp.
Jag säger att den måste föryngringsbeskäras ända nerifrån , så här kan jag inte ha det. Och en helt nertagen häck tar ju också tid å sig att växa upp på samma sätt som nya plantor.
Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? Har jag rätt att beskära häcken och i så fall har jag rätt att beskära hela häcken eller bara halva?
Vad kan hända om jag gräver upp och planterar ny häck mot grannens vilja? Jag anser att friväxande häck modell stor och yvig är olämpligt i så små trädgårdar, det är bättre med en klippt häck eller åtminstonde mer upprättstående (typ syren)
När jag sedan tittar i plankets förlängning sitter häckplantorna helt klart på "min" sida om tomtgränsen även om det är helt nära tomtgränsen. Har jag då rätt att gräva bort de buskar som sitter på min sida även om grannen är emot?
Grannen hävdar att jag inte får göra någonting vid tomtgränsen utan hans godkännande, inte ens klippa häcken. Hur långt in på "min" sida om gränsen måste jag i så fall ha grannens godkännande för att få plantera eller ta bort växter?
Mvh
Monica
*Ulrica*
16-04-2009, 12:33
Har ni ingen områdesförening eller liknande där man kan ta upp dylika frågor?
Jag vet att de som har haft såna här frågeställningar tidigare har fått rådet att vända sig till kommunen. Tydligen är de vana vid granntvister i såna här frågor och vissa kommuner har t.o.m. särskilda medlare för detta.
Du bör nog örst vara väldigt säker på att "plankets förlängning" är den verkliga gränsen?
pebblelake
16-04-2009, 15:45
Jag skulle ta dit lantmätaren och låta han sätta ut dom verkliga tomtgränserna ,innan jag skulle göra något annat.Du kan ju försöka hitta dom ursprungliga tomtmarkeringarna,det brukar vara en cementklump med ett järnrör i.
Men det är lite osäkert, dom kan ju ha blivit flyttade med tiden.
Sitter dom då på din tomt så skall det inte vara något problem att ta bort hela häcken.
CITAT (pebblelake @ 16-04-2009, 15:45)

Jag skulle ta dit lantmätaren och låta han sätta ut dom verkliga tomtgränserna ,innan jag skulle göra något annat.Du kan ju försöka hitta dom ursprungliga tomtmarkeringarna,det brukar vara en cementklump med ett järnrör i.
Men det är lite osäkert, dom kan ju ha blivit flyttade med tiden.
Sitter dom då på din tomt så skall det inte vara något problem att ta bort hela häcken.
Vad kostar det? 10 000 kr?
Jan af Lisö
16-04-2009, 16:24
Jag brukar läsa ofta juridiska diskussioner på byggahus.nu forum, och problem kring träd, häckar och växter mellan grannarna är inte så ovanliga. Min tolkning är följande:
Fråga 1. Äger du radhuset och tomten (mao ingen bostadsrättsradhus)
Fråga 2. Vet du till 100% var gränsen ligger
Om svar är Ja på bägge frågorna så har du rätt att göra vad du vill med växterna på din egen sida, så länge inte deras rötter eller grenar sticker ut till grannens sida. Vad gäller rötter och grenar från grannens sida som kommer över på din tomt så skall du först ge grannen en rimlig möjlighet att ta bort dem själv, innan du själv får göra det.
Det verkar dessvärre att du har fått en jobbig granne, lika bra att sätt dit foten på en gång så han inte tror att han kan köra med dig. Fast det bästa vore ju att hitta en lösning, vilket inte alltid är möjligt.
Är lite osäker också att om Ni är inte överens om var gränsen ligger ifall det är den som kallt dit lantmäteriet som betalar eller om det blir "delad faktura", det skulle du också behöva kolla.
LaPaloma
16-04-2009, 16:29
När vi byggde huset för 7 år sedan gick en sådan här mätning på 1 800 kronor. Det är ju i och för sig ett antal år sedan men så dyrt som 10 000 kronor tror jag inte på.
Det är oerhört viktigt att veta var tomtgränsen går för att slippa eventuella framtida grannosämjor.
Står häcken på din sida av tomtgränsen får du göra vad du vill men tänk då på att sätta den nya häcken så långt in på din sida så att du har möjlighet att sköta underhåll på häcken från den andra sidan utan att behöva gå in på grannens sida.
Fågelvägen
16-04-2009, 18:09
Monica J, vilken tråkig början! Förr eller senare kommer både du och grannen att behöva veta exakt var tomtgränsen är.
Hoppas du berättar hur det går - grannjuridik (och grannpsykologi!) är intressant för många av oss. Och lycka till!
Gossen Ruda
16-04-2009, 18:14
Är inte gränsen utmärkt och du tar dit lantmäteriet brukar dom dela räkningen på båda markägarna, även om den ena inte vill ha ut dom. Jag tycker också det bästa vore att kolla exakt var gränsen går. OM nu buskarna står på din sida är det bara att ta bort dom, grannen har ingen rätt att hindra detta. Buskar och träd tillhör den på vars mark roten finns, det står i Jordabalken.
Aqvakul
16-04-2009, 18:32
Försök i första hand att hitta en lösning som du och din granne är överens om. Grannsämjan kan vara betydligt mer värd än utseendet på en häck.
Om det nu inte går, så måste du klargöra det juridiska och handla därefter.
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2009, 19:32)

Försök i första hand att hitta en lösning som du och din granne är överens om. Grannsämjan kan vara betydligt mer värd än utseendet på en häck.
Om det nu inte går, så måste du klargöra det juridiska och handla därefter.
Jag håller med vad Aquakul säger. Tänk på att grannsämjan kan bli ett stort gissel i framtiden. Jag menar för den skull inte att du ska ge dig bara så där utan vidare.....men tänk dig för.
Som ny granne kommer du och vill ändra på något som kanske bestämdes för flera år sedan.......redan här kommer nog din granne att se lite snett på dig.
En viktig fråga är ju om du äger huset och tomten.
Vem planterade häcken ?
Vem betalade ?
Kolla tex med förre ägaren som kanske vet mer.
Är det hyresrätt måste du kontakta föreningen.
Aqvakul
16-04-2009, 20:24
"Grannsämja " just nu på TV3!
det kan bli väldigt "infekterat"....
Thomas Wahlqvist
16-04-2009, 21:02
Frånsett vems häcken är så vill jag bara föreslå en radikal föryngrinsbeskärning, då har du en fin häck inom nåt år eller 2, att sätta helt ny häck kan ta mer än 5 år innan den är i brösthöjd.
FixaIgenväxtTrädgård
17-04-2009, 18:31
Finns rör i tomthörnen och vinklarna till fastigheten kan du dra snören mellan dessa, svårt dock om hinder som växter ligger i vägen. Finns inga hinder ligger gränsen säkert där. Dock kan grannen försöka hävda annat, då är det säkrast att anlita lantmäteriet. Har grannen satt häcken på din tomt så gjorde han sig själv en björntjänst.
Jordabalken säger att du har rätt ta ned grenar och rötter på din sida fastighetsgränsen, där huvudstammen står på angränsande tomt, men lagtexten säger också att du ska erbjuda ägaren (den som har stammen på sin tomt) att göra detta själv först.
Dock: står stammen inom egen tomt är det din häck.
Anders zon 1
18-04-2009, 20:10
CITAT
Jag säger att den måste föryngringsbeskäras ända nerifrån , så här kan jag inte ha det. Och en helt nertagen häck tar ju också tid å sig att växa upp på samma sätt som nya plantor.
Nej, en ny häck tar betydligt längre tid på sig att bli fin (beror dock lite på vilken typ av häck det rör sig om och hur stora plantor man har råd att köpa om man planterar nytt). Håller med Thomas om att det bästa borde vara att göra en radikal föryngringsbeskärning. Vilken sorts häck är det? Att plantera en helt ny häck verkar enbart dumt. Det kommer att vara dyrt och jobbigt. Och inte minst, det kommer att ta många år (säkert minst 5 år) att få upp en hög, tät häck om man planterar nytt med vanliga små häckplantor (t ex liguster). Med rejäl föryngringsbeskärning blir häcken förmodligen fin igen på något år. Det borde väl grannen kunna gå med på?
Sophie1
18-04-2009, 20:28
Jag tycker så här----ful häck okej, kanske du har rätt att göra något åt det, kanske inte...men en sak är säker, ingen häck kommer vara tillräcklig om du blir osams med grannen, då kommer häcken bara bli en påminnelse om er osämja, både för honom och för dig..mitt råd är- bli sams med grannen, gör verkligen ditt bästa för att ni ska komma överens om ett beslut som ni båda gillar. Funkar inte det, ta hjälp av dom regler som finns, hör med kommunen, byggnads nämnden brukar ha bra koll också.
Mvh Sophie
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 16-04-2009, 22:02)

Frånsett vems häcken är så vill jag bara föreslå en radikal föryngrinsbeskärning, då har du en fin häck inom nåt år eller 2, att sätta helt ny häck kan ta mer än 5 år innan den är i brösthöjd.
Detta borde ju även gynna grannen........han kan väl inte ha något emot att förbättra.
Hans insynsskydd blir ju bara bättre då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.