i vår nya trädgård har jag fått information om att det är kanadensisk häggmispel som är planterad. idag så jag att en liten bit av häcken, redan fått blad så jag tittade närmare på den. på den sitter en lapp där det står prunus padus, dvs hägg. vad är det för skillnad på dessa?
Österläge
16-04-2009, 13:34
Det är helt olika växter, Häggmispel heter Amelanchier spicata så det är inte ens samma familj. Skulle gissa att häggmispel fått sitt namn för att den på nåt sätt liknar hägg, men de är inte släkt egentligen.
hmm konstigt förra ägarna har planterat en sån planta mitt inne i häggmispel. ska jag kanske flytta den? blir de lika stora?
Österläge
16-04-2009, 14:22
Hmm, skumt... Fast de kanske är fina ihop? Kan inte så mycket om dem, häggmispel blir 3-4 m tror jag, du kan ju googla lite o kolla, eller så får du säkert fler svar snart!
Aqvakul
16-04-2009, 14:48
Jag hade flyttat häggen och ersatt den med en häggmispelplanta. En enstaka planta så mitt i en häck blir nog inget vidare. Ska man bland får det nog vara lite fler av varje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.