Pius
Som sagt, inte en knopp på penséerna trots att de är knubbiga och fina.

Tar de så lång tid på sig eller är det pga att de fortfarande står i växthuset, behöver de ut och frysa för att knoppas?

Pius
Lady Hamilton
Beroende på sort så blommar Penseérna på olika tid. Det är bara att vänta trostar.gif men jag förstår att det är frustrerande.
Och jag tror inte att det finns någonting som du kan göra för att "påskynda" blomningen (möjligtvis kan värme hjälpa, men jag är inte 100%)
Hoppas att du skrivit ner datum för sådd ect, för då kan du sätta in en bild när de blommar och skriva om dina erfarenheterna av din sort i Penseéalbumet tummenupp.gif
Maggan H
Mina plantor står i växthuset sen flera veckor, men inte knoppas dom heller! devil.gif Jag har ännu bara fått en enda planta av en annan sort att blomma ännu och det är säkert en månad sen. Tror jag ska plantera ut mina i helgen i alla fall, kanske är det bättre jord de behöver nu, länge sedan de blev skolade.
Lady Hamilton
För mig går det ganska trögt också sweatingbullets.gif endast ca 30 av 130st (6 olika sorter) har ännu börjat blomma. Men jag har ju en vecka till på mig innan de skall levereras till Umeå. Jag har mina ute i växthuset tills de visar "stor knopp" då får de flytta ut och bo i fiberdukstunnlar nattetid

[attachment=33401:DSCN2392_kopiera.jpg] [attachment=33402:DSCN2393_kopiera.jpg]
[attachment=33403:DSCN2404_kopiera.jpg]
på resterande är det varierande, en del visar knopp men 2 sorter hatr ännu inte velat visa sig

[attachment=33404:DSCN2400_kopiera.jpg] [attachment=33405:DSCN2401_kopiera.jpg]
[attachment=33406:DSCN2403_kopiera.jpg][attachment=33407:DSCN2399_kopiera.jpg]
Pius
Så då är det bara att vänta då. d010.gif

Jag har för mig att det var nån sorts krusig pensésort jag sådde. De kanske tar längre tid innan de blommar.

Pius
Åsa, mälardalen zon 2
Det är stor skillnad på sorterna och ofta tycker jag att storblommiga sorter tar längre tid på sig än de småblommiga.
therese.kvist
Det var en annan tråd här med detta problem, mina är jättesmå ännu ingen tendens till blommor inte!! De vill bli sommarblommor tydligen!
Lady Hamilton
CITAT (Pius @ 16-04-2009, 21:18) *
Så då är det bara att vänta då. d010.gif

Jag har för mig att det var nån sorts krusig pensésort jag sådde. De kanske tar längre tid innan de blommar.

Pius

Enligt min erfarenhet så är det de "krusiga" som brukar vara mest "villiga" att börja blomma tidigt, men det är säkert lite olika på olika sorter. (om du tittar noga på de översta bilderna så ser du att någon/några är lite krusiga)
Har lagt in bild och beskrivning i det allmäna Penseéalbumet på en svart enkelblommande sort som jag testat i år, men tydligen har admin mycket att göra för ännu en vecka efter att jag "la in den" så syns den inte thumbdown.gif
Maggan H
Mycket fina, Ladyn! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon