SysterJord
I höstas planterade jag ca 100 krokuslökar (minns ej vad de hette, men lila & vita och inköpta på Plantagen) på två olika platser i min trädgård. Båda planteringsställena har sol under dagen. Lökarna fick benmjöl i samband med planteringen.
Av dessa ca 100 har bara 3 fått blommor! Snyft! Blad har det vuxit upp och ser ut som de ska, men varför vill de inte blomma? Kommer de blomma nästa år eller är de bara att gräva upp nu?
tepa
Hej

Gräva upp dem ? Nej, aldrig. Ge inte upp, det kanske kommer. I morgon kanske du har ett Krokushav ute ! Det går jättesnabbt sedan.

Hälsn Tepa
SysterJord
Tack för ingivande av hopp, Tepa! Jag måste lära mig att bli mer tålmodig... Men jag undrar jag om de tänker blomma, andra krokusar i trädården blommar för fullt och de 3 som blommar av de "nya" har stått i flera dagar nu. Men jag hoppas du har rätt! :-)
therese.kvist
Jag fick också typ tre blommor innan påsk, nu tror jag alla blommar!!! Satte 100 st från odla!
Eva 33c
Jag köpte för några år sedan billiga krokuslökar, jag fick väldigt många och det tyckte jag var bra. Sen förstod jag anledningen till priset, för dessa krokusar blommade inte i någon större utsträckning första våren, även om alla kom upp med blad. Det var helt enkelt för "unga". Året därpå däremot blommade alla och har forsatt med detta sedan dess. Så gräv inte upp, det kanske är så med dina lökar också.
SysterJord
Hej Eva och alla andra!

Idag har det kikat fram 3 lila och ett par vita krokusar till! Det verkar som det tar sig, äntligen! ohmy.gif)
Trösterikt att höra att de kanske jobbar på sig ännu bättre till nästa år. Det är ju det jag hoppas på, en riktig äng av krokusar (fast de bor inte i gräset utan på upphöjd bädd runt 2 thujor.. :-)).
Bladen börjar kika fram på påskliljorna jag satte och tulpanerna har redan stora fina blad!
Nu är det bara hostorna som ska täcka över de vissnade bladen sen som jag hoppas överlevt (men de kommer väl mycket senare i så fall).

Tjo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon