Full version: Klematis i kruka
Vippan
Någon som kan tipsa om en klematis för krukodling, vill helst ha en som är vit.
Finn Klematis
CITAT (Vippan @ 16-04-2009, 14:54) *
Någon som kan tipsa om en klematis för krukodling, vill helst ha en som är vit.

Hej!

Bästa vita klematis för kruka Valge Daam (Vita Damen).
Klippgrupp 3 2,5 m hög. Stora blommor. hela plantan blommar.

Mvh.
Finn
Vippan
CITAT (Finn Klematis @ 16-04-2009, 15:11) *
Hej!

Bästa vita klematis för kruka Valge Daam (Vita Damen).
Klippgrupp 3 2,5 m hög. Stora blommor. hela plantan blommar.

Mvh.
Finn

Tack för snabbt svar,den ska jag absolut prova den kommer bli fin på min altan.

Mvh Lollo.
zissi
Finn, jag har en liten fråga som du kanske kan svara på:
Klematisen "Vita damen" går den att ha på en balkong som bara är sol på fram till 11.00?
Finn Klematis
CITAT (zissi @ 16-04-2009, 17:25) *
Finn, jag har en liten fråga som du kanske kan svara på:
Klematisen "Vita damen" går den att ha på en balkong som bara är sol på fram till 11.00?

Hej!

Det går bra.

Finn.
pibe02
Hur stor kruka krävs?
Kan den förvaras utomhus på vintern?
Mvh
Pia
Finn Klematis
Hej!

Stora frosttåliga krukor. Fyrkantiga är enklast att hantrera men det gå även med runda.
Ca.60 Cm. höga och lika breda. För att kunna förvara klematisen utomhus under vintern,
isolera krukan invändigt.
Fyrkantiga krukor. Lägg en 5 centimeters frigolitskiva i botten, Obs hål för drenering,
klä krukan invändigt med 5 centimeter frigolit. Lägg 10 Cm. med lecakulor i botten.
Plantera i Hasselfors U-jord.
Runda krukor. Samma förfarande i botten, men här klär man krukan invängigt med ett
liggunderlag.
Låt jorden gå Ca. 3 Cm över isoleringen.

Lycka till!
Finn
Bassam
Hej
Du kan övervintra på olika sätt:

1 krukor somCa.60 Cm. höga och lika breda.
2 isolera krukan invändigt.
3 klä krukor. Lägg en 5 centimeters frigolitskiva i botten, hål för dränering,
4 klä krukan invändigt med 5 centimeter frigolit. Lägg 10 Cm. med lecakulor i botten.

H:Bassam
fuchsian
Hej,

Jag har också en klematisfråga.

Jag har planterat ute (med klätterstrut) min "President", den är i väl skyddat plats på östsolsidan. Den är nu 2 år och den börjar klätre i ljuslycktan och annat, men jag brukar inte klippa ner den och jag puffar upp ordentligt med skydd kring roten. Han är nog bra som den är och blommat har den gjort.

Jag har en Nelly Moser, planterad i en jättekruka på uteplatsen sen i våras och den verkar må bra och blommar just nu. Jag har ingen plats åt den till vintern. Hur gör jag?

Jag har 2st klematis fr, Odla, de är vita dubbla blommor som mina andra.
Dessa har jag planterat i en självbevattnande kruka fr, Ikea (den stora svarta). De växer bra i växthuset och blommar.
Min fråga; Vad skulle du rekommentera för vintebevaring? Täcka krukan med isolermaterial, eller?

Har inte en enda plätt att kunna omplantera dessa i jorden.

VH ... fuchian...
Finn Klematis
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 10:26) *
Hej,

Jag har också en klematisfråga.

Jag har planterat ute (med klätterstrut) min "President", den är i väl skyddat plats på östsolsidan. Den är nu 2 år och den börjar klätre i ljuslycktan och annat, men jag brukar inte klippa ner den och jag puffar upp ordentligt med skydd kring roten. Han är nog bra som den är och blommat har den gjort.

Jag har en Nelly Moser, planterad i en jättekruka på uteplatsen sen i våras och den verkar må bra och blommar just nu. Jag har ingen plats åt den till vintern. Hur gör jag?

Jag har 2st klematis fr, Odla, de är vita dubbla blommor som mina andra.
Dessa har jag planterat i en självbevattnande kruka fr, Ikea (den stora svarta). De växer bra i växthuset och blommar.
Min fråga; Vad skulle du rekommentera för vintebevaring? Täcka krukan med isolermaterial, eller?

Har inte en enda plätt att kunna omplantera dessa i jorden.

VH ... fuchian...

Hej!

Lägg en frigolitplatta under krukan och svep in den med bubbelplast.

Finn
fuchsian
Gäller det också den självbevattnande krukan i kallväxthus?
ska jag tömma ur vattnet fr. botten eller låter den torka när växten tar det?

Jag har samma sak med min mini-kiwi och labruskan. De är vinterhärdiga, men tänker bevara också dem i växthuset.
Finns det något jag kunde plantera nertil i krukan, stammen är ju så kal. de är annars friska och blommar både den ute och den i växthuset.

Kan jag plantera en kaprifol i kruka? behöver lite skydd vid ett trästaket för insyn. Vilken sort vore lämplig?

Tacksam för hjälp.
MVH .... fuchian...
Bassam
Hej

För säkerhet skull, det är bra om du isolera krukor.

fuchsian
CITAT (Bassam @ 02-09-2010, 22:58) *
Hej

För säkerhet skull, det är bra om du isolera krukor.

Tackar för alla svar. det verkar ju inte så krångligt som man trodde. tack! .... fushian....
Elisabeth-Västkustkolonisten
finn Klematis kanske du vet en bra clematis för balkongen, den jag har nu gillar jag inte längre.

Söker en vlematis som inte blir för hög, högst 2 meter. Ingen röd för husväggen är faluröd. Plantan kommer i en fyrkantig trädlåda, gjorde min sambo för flera år sedan och är exact som du beskrev den ovan.

Balkongen ligger åt öst, har bara sol till kl 11 -12

Hade valge daam för flera år sedan. Den var vacker men dog efter 2 eller 3 år

Elisabeth
Finn Klematis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-09-2010, 13:57) *
finn Klematis kanske du vet en bra clematis för balkongen, den jag har nu gillar jag inte längre.

Söker en vlematis som inte blir för hög, högst 2 meter. Ingen röd för husväggen är faluröd. Plantan kommer i en fyrkantig trädlåda, gjorde min sambo för flera år sedan och är exact som du beskrev den ovan.

Balkongen ligger åt öst, har bara sol till kl 11 -12

Hade valge daam för flera år sedan. Den var vacker men dog efter 2 eller 3 år

Elisabeth

Hej!

Det finns två mycket bra klematis som bara blir ca 1,5m höga
och där hela plantan blommar. Köningskind och Stasik.
Köninskind är kungsblå och är bäst i det fallet. Stasik är rödbetsröd.

Finn
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Finn. Nu skrev jag på tyska och det blev snurr här här. Men jag hoppade från ett tyskt trädgårdsforum hit.

Jag tror att det blir Konigskind, hoppas att jag hittar den här i Göteborgstrakten. Annars får jag väl beställa den hos Westphal eller köpa när jag är i D

Elisabeth

Och vad är detta nu???? I stället ordet köpa, så komme ordet "spam" i mitt inlägg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon