SysterJord
Jag har en stor doftschersmin i ett halvskuggigt skyddat hörn av trädgården och som det växer oändliga mängder kirskål under.
Vad tror ni om fläckig lungört som marktäckare under schersminen? Sprider de sig snabbt? Kan/bör man samplantera med någonting annat och i så fall vad?
Jag har funderat lite på nävor också då jag läste om en tråd här att någon viss näva (minns ej namnet just nu) skulle vara speciellt effektiv då man ville bli av med kirskål.

Vad tror ni på? Jag kommer att rensa jorden så gott det går från ogräset innan plantering förstås.
Ge mig era bästa tips! ohmy.gif)
Killensomvillhagrönafingrar
Efter att förra året ha jobbat som anläggare och satt hur många sådana som helst så är jag själv lite mätt på dem.
Var det inte förra årets perenn?
Skall kolla in någon plantering jag gjorde förra året och se hur de blev.

Kirskål är inge roligt alls har själv en rabatt som jag skall försöka lösa detta problem i.
I mitt fall är det en rabatt med svarta och röda vinbärsbuskar och då är det klurigt att rensa i plantorna.
Jag har från början grävt ur och lagt geotextil (som jag sedan upptäkt vara dålig kvalite) samt täckt med 5-10 cm barkmull. Spelar ingen roll de tar sig upp ändå.

Årets försök att bli av med dem är att ta bort all barkmull samt geotextil, gräva bort så mycket rötter som bara går.
Dubbel geoduk sedan har jag tre alternativ
1 aggresiv perenn marktäckare
2 singel
3 kullersten i singel

De två siste vet jag fungerar ypperligt men då jag redan lagt 47 ton kullersten på tomten är det inte toppen kul, singel är verkligen inte kul men effektivt. Dock så tror jag rent ut sagt inte att jag kommer tåla singel då det blir så skräpigt efter att man fått gräsklipp där.

Klurigt klurigt.
Skall jag rekomendera marktäckare tycker jag att du redan nu skall köpa en bunt fröpåsar och driva upp så många plantor som du bara orkar. Alternativt köpa en massa plantor men det är mer en kostnadsfråga.
På dessa sätt får du ett gott skydd direkt och minskar risken för kirskålen att komma upp.
SysterJord
Tack snälla för snabbt och utförligt svar!

Jag är inte så trendmedveten, så jag vet inte om fläckig lungört var förra årets perenn.. ;-) Men jag tycker de är fina!

Själv har jag kirskål i stora delar av min trädgård (icke trädgårdsintresserad tidigare ägare.. morr!), men i fjol tog jag itu med följande metod mot kirskål:

1) Hackade upp rötterna med ogräshacka (vet ej vad det heter, men det är som en vass kniv i krokform på ett skaft)
2) Väntade en vecka för att se vilka rötter jag missat. Gav sen mig på de nya småkirskålen med hackan.
3) La på ett tjockt lager med tidningspapper
4) La på hästgödsel och jord
5) Planterade lite (var då dock så utsliten av allt hackande och bärande så jag orkade inte tänka ut vilka blommor jag ville plantera, hehe)
6) Täckte över med täckbark

Hittills verkar det fungera riktigt bra, enstaka kirskål har tittat upp, men de går lätt att ta upp så jag hoppas de ger upp snart. ;-)

Att driva upp plantor är förvisso ett ekonomiskt försvarbart, men jag är för slö och otålig. (köper fröer som verkar kul, men är urusel på att plantera dem. Så det blir dyrt i längden det också..).

Hur du eller någon annan någon erfarenhet av den fläckiga lungörten som marktäckare? Är den tålig och förökar sig bra? Eller har ni några andra favoriter?
Blomstertanten
Fläckig lungört kan i vissa fall nästan betraktas som ett ogräs tongue.gif Men ett vackert ogräs !
Sprider sig gärna med frön och är lättförökade genom delning.
Själv föredrar jag den vita och den rent blå lungörten , som inte är lika spridningsvilliga.
Men som underplantering , där det inte gör så mycket att den breder ut sig, är vanlig fläckig lungört troligen bättre.
Angående kirskål gäller det att få bort så mycket rötter som möjligt ( byt ut jorden om det går, för finns det minsta lilla rotbit kvar så ...) och att sedan vara ihärdig med att ta bort så fort man ser nya blad. På så sätt kan man trötta ut dem. Men man får vara beredd på att vara ihärdig och uppmärksam på alla nya blad som kommer upp. Och se till att ingen kirskål får gå i blom och sprida sina frön. Grannen verkar ha lyckats bli av med kirskålen i en rabatt på detta vis , men det har tagit ett par år. Om du har växter som har suttit där det vuxit kirskål så bör du skölja av all jord och pilla bort alla kirskålsrötter som har nästlat sig in innan du planterar dem igen.
SysterJord
Ah, men det låter ju utmärkt med fläckig lungört i så fall! Jag tycker den vanliga (det är väl den som är lite blå-rosaröd?) är vackrast, så det passar mig bra i så fall. :-)
Hur många plantor kan man tänkas behöva för ca 3 kvm? Ska jag lämpligen samplantera den med något (vad?) för att det ska täcka så bra som möjligt eller räcker det med lungörten, tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon