emmalofo
Hej,

Är nybörjare med tomatodling och funderar lite kring tidiga kontra sena sorter. Jag har tre plantor med cocktailtomater, Sungold, Supersweet och Gardeners Delight. När kan jag förvänta mig skörd av dessa?

Kan någon tipsa om tidiga sorter?

Är det för tidigt att plantera ut tomatplantor i kruka? Jag bor i Mölnlycke utanför Göteborg, zon 3.

Tacksam för hjälp!
Limpan86
Om det är för tidigt eller ej är svårt att svara på, det finns lixom inget datum. Det som är viktigt är att det inte är någon frost, inte ens någon timme på morognkvisten för då är det kört. Även om du inte har frost nu kan det mycket väl komma en knäpp ända fram till mitten av maj. Mitt tips till dig är att ha tomaterna ute dagtid men att absolut inte glömma att ta in dem nattetid. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara inomhus utan kanske i garaget eller något föråd som är frostfritt.

Glöm dock inte bort att avvänja tomaterna, de tål inte att stå ute på direkten utan börja med små doser. Typ några dagar i skuggan till att börja med.
emmalofo
Känns som mina tomater fick en tuff start smile.gif Rätt ut i solen, dag och natt. Ingen frost än så länge, men kanske ska ta in dom nattetid, eller i alla fall hålla koll på vädret.

När får man tomatskörd då? confused.gif
KURT
Bara temperaturer under 10 grader kan stressa tomatplantorna, så att de stannar av i tillväxten. Ännu värre blir det när det börjar bli tomater på dem, då är de ännu mera känsliga för variationer i temperaturen.
emmalofo
Ok, suck. Om mina plantor nu stått ute, och det definitvt varit under 8 grader på natten (men ej under 0), är det kört för dom då? Ska jag slänga dom och köpa nya, ta in dom på nätterna och hoppas på det bästa, eller låta dom stå kvar och hålla tummarna?

Vill ju inte blir utan skörd.
Tulipanaros
När du får skörd beror på när du sådde och hur du har tagit hand om plantorna (vatten, värme, ljus, näring, omskolning). Bland annat Tomatsidan anger utvecklingstid på sina tomatfröer, räknat från utplantering till skörd (6-8 veckors förodling tillkommer alltså). 50 dagar har de snabbaste, och upp till 80 för de långsammaste. Jag brukar så i mitten av februari och skörda vid midsommar (så tidig sådd brukar inte rekommenderas men funkar bra för mig).

Dina sorter beskrivs av Åke Truedsson som tidiga och det betyder kanske att de har en utvecklingstid från utplantering till skörd på runt 60-62 dagar? Ännu tidigare sorter är t.ex. Siberia, Ida Gold, Subarctic Plenty, Tidig röd, Alaska och Stupice.

Om dina plantor ser friska ut och mår bra ska du verkligen inte slänga dem. Se efter hur de mår, låt dem stå ute så mycket som möjligt så länge de inte mår dåligt -- och ta definitivt in dem om det är minst risk för frost! Ute på dagarna och inne på nätterna är lagom där jag bor just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon