|
Krokodilen
16-04-2009, 14:43
Förra året när vi var nybörjare gödslade vi enbart med brunnen kogödsel. Nu har jag läst massor av trädgårdslitteratur under vintern och förstått att vi bör blanda i lite hönsgödsel i kogödseln (meninte efter midsommar).
Är det några av dessa växter som inte mår bra av denna blandning? Och vad ska dom i så fall ha istället?
Ölandstok Forsythia Olika spireasorter (rönnspirea, klasespirea, bukettspirea) Rönn Idegran Syrén Magnolia Sommarblommor av olika sorter
Aqvakul
16-04-2009, 14:45
Nej, alla mottager säkert denna måltid med tacksamhet!
Tack för frågan Jag säga att kyckling gödsel innehåller mycket fosfor och kaliumär så de är viktiga för blommor och frukter , medan kogödsel innehåller mycket kväve så de är bra till grönskar ( blad o grenar ).
' H:Bassam
Fågelvägen
16-04-2009, 18:51
Det var konstigt, Bassam! Jag har alltid hört att hönsgödsel är den mest kväverika av de olika sorterna naturgödsel.  Dvs hönsgödsel driver på utvecklingen av stammar och blad. Var det fel?
Hönsgödsel innehåller mycket av allt, t ex mera kväve än både kogödsel och stallgödsel: http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consume...nt_content.htmlDe ettåriga växterna (sommarblommorna i exemplet ovan) kan man i princip ge gödsel under hela säsongen (men nu behöver inte just sommarblommor speciellt mycket gödning). Sedan behöver normal inte träd och buskar så mycket gödsel, om de inte står i mycket mager jord.
Aqvakul
16-04-2009, 19:09
Sammansättningen av makronäringsämnen är relativt likvärdig, skiljer det så är det snarare tvärtom mot vad Bassam påstår.
Hönsgödsel skiljer sig allra främst genom att det är mer koncentrerad näring (ca 5x) och att näringen är beydligt mer lättlöslig.
Det tradiotionella förfarandet är att häst- och kogödsel används som förrådsgödling/grundgödsling och som jordsförbättring, medan hönsgödsel ges som övergödsling för att ge ett snabbt kvävetillskott för kvävekrävande bladgrödor som sallad eller gräs. Hönsgödsel ooch konstgödsel är effektmässigt likartade till funktionen.
Bassam! Tyvärr blandar du kloka råd på dålig svenska med totalt felaktiga anvisningar som gör det väldigt svårt för den oerfarne odlaren som vänder sig hit för att få råd. Jag och flera andra har försökt att kommunicera om detta med dig, utan att få några svar. Konsekvensen måste bli att man bör inta en kritisk inställning till dina råd, då kvalitén på dessa är högst skiftande.
Naturligtvis så bör ni vara kritiska mot alla som ger råd på Odla. Vissa procedurer är omtvistade och ibland uttrycker vi oss både luddigt och felaktigt. Men för det mesta så uttalar vi oss lite försiktigt när vi är osäkra, och erkänner våra misstag när vi tagit fel.
edit: stavfel
Gunilla T
16-04-2009, 19:17
Såhär säger Philippe Plönninge i "Den goda jorden;"
Grisgödsel innehåller 5% kväve 1%fosfor 6% kalium
Kogödsel innehåller 4% kväve 0,5% fosfor 4,5% kalium
Hästgödsel innehåller 3% kväve 0,5% fosfor 2,5% kalium
Fjäderfä innehåller 7% kväve 2% fosfor 2% kalium
Häst- och fjäderfä är snabbverkande gödsel medan kogödsel är långsamverkande.
Hej
Mina sommarblommor, Pensée, Sammetsros och vad jag nu brukar ha, blir att se risiga ut efter ett tag, de håller inte alls hela sommarn. Ska jag gödsla med koskit och hjälper det ?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 23-04-2009, 11:58)  Hej
Mina sommarblommor, Pensée, Sammetsros och vad jag nu brukar ha, blir att se risiga ut efter ett tag, de håller inte alls hela sommarn. Ska jag gödsla med koskit och hjälper det ?
Hälsn Tepa Vad brukar du gödsla med? Ett alternativ är ju också långsamverkande gödsel, kogödsel kanske inte räcker hela sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2009, 12:09
Sommarblommor + grönsaker brukar man behöva ge gödning flera gånger under sommaren kogödseln på påse räcker nog max någon månad eller så ifall det är varmt, på ettåriga växter gäller INTE regeln ingen gödning efter midsommar.
Hej
Kurt, jag brukar inte gödsla alls, bara plantera i vanlig planteringsjord....
Tack Åsa, om koskit är bra, så gödslar jag väl då. Men dom blir mindre risiga isåfall? Blir en gödsling i månaden bra ?
Hälsn Tepa
Gunilla T
23-04-2009, 14:03
Tepa, jag tror att problemet är dels att du planterar i planteringsjord - den är näringsfattig och näringen till sommarblommorna är snabbt förbrukad, dels att du inte gödslat alls. Sommarblommor vill ha näring, de skall ju blomma hela sommaren.
Du kan gödsla med flytande näring i krukorna också, precis som du gör med krukväxterna.
CITAT (tepa @ 23-04-2009, 13:43)  Hej
Kurt, jag brukar inte gödsla alls, bara plantera i vanlig planteringsjord....
Tack Åsa, om koskit är bra, så gödslar jag väl då. Men dom blir mindre risiga isåfall? Blir en gödsling i månaden bra ?
Hälsn Tepa Sommarblommor är extremt näringskrävande. Planterar man i vanlig plantjord och inte gödslar får de lägga all sin energi på att överleva och kommer inte att bli vackra, täta, frodiga och rikblommande. Men det finns hopp! Mona Holmberg, som är en av Sveriges ledande experter på sommarblommor, sa så här till oss när hon föreläste om just sommarblomsplanteringar. Vid akut näringsbrist, gödselvattna med något av följande: Biobact, Bycobact, flytande Blåkorn, Rika eller Biorika (några är ekologiska, några inte). (Det kommer att ta ca en vecka innan man ser resultat) Därefter gödsla med 3 nävar hönsgödsel och 1 näve NPK/kvm var 3:e vecka fram tills frosten kommer.Vi fick se före- och efter-bilder - och effekten var helt enorm! Så om du gör så här kommer dina sommarblommor också att bli vackra.  Edit: oj, hur stavade jag? Bäringsbrist?
Hej
Tack Helen och Gunilla. Menar Gunilla vanlig Substral ? Tror ni det går lika bra med det som vad Mona Holmberg hade sagt ? Det vore ju enklare, för Substral har jag hemma... Inte visste jag att sommarblommor var så näringskrävande, men gödsla ska jag absolut. Tack för rådet.
Hälsn Tepa
Aqvakul
24-04-2009, 06:33
Ja, Substral fungerar lika bra!
Vá kul, Aquakul ! Då kör vi på det. Tack. En gång i veckan normal krukväxtdos ?
Mvh Tepa
Aqvakul
24-04-2009, 10:23
CITAT (tepa @ 24-04-2009, 11:15)  Vá kul, Aquakul ! Då kör vi på det. Tack. En gång i veckan normal krukväxtdos ?
Mvh Tepa Jag tror att det kan bli ganska lagom, möjligen kan du öka på lite.//Anders
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2009, 15:19
Det går även utmärkt att vattna sommarblommorna med gratisgödning ex. guldvatten, nässelvatten, vallörtsnäring etc.
Ok, Åsa. Nässelvatten kan jag nog ordna. Ska nässlorna kokas eller bara ligga i blöt ? Har aldrig använt det, men det är ju gratis, så varför inte ?
Hälsn Tepa
GunnellF
27-04-2009, 06:59
CITAT (tepa @ 27-04-2009, 07:31)  Ok, Åsa. Nässelvatten kan jag nog ordna. Ska nässlorna kokas eller bara ligga i blöt ? Har aldrig använt det, men det är ju gratis, så varför inte ?
Hälsn Tepa Min gamla mor var en riktigt blomstergumma! Hon vattnade med gödselvatten gjort endera på kogödsel eller nässlor och hade en prunkande trädgård som fick folk att stanna och beundra. Nässlorna lägger du i vatten och låter dra, likadant med kogödsel om du vill använda det. Nässelvatten: http://odla.nu/metoder/nasselva.shtmlhttp://www.angelfire.com/la/caprioli/nasselva.htmlGödselvatten: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god...selvatten.shtml
Aqvakul
27-04-2009, 07:01
CITAT (tepa @ 27-04-2009, 07:31)  Ok, Åsa. Nässelvatten kan jag nog ordna. Ska nässlorna kokas eller bara ligga i blöt ? Har aldrig använt det, men det är ju gratis, så varför inte ?
Hälsn Tepa Lägg dem i blöt några dagar under lock, sila av... (använd helst ej nässlor som satt frö)
Tack. Men NÄR sätter dom frö ? Senare på sommarn ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|