|
Margith
16-04-2009, 15:29
Mitt sårum är min tvättstuga. Så här ser det ut idag: [attachment=33393:090416_003.jpg] [attachment=33394:090416_005.jpg] [attachment=33395:090416_012.jpg] Penséerna har fått flytta ut i växthuset, men hos mig är det fortfarande så kallt på nätterna att jag inte vågar flytta ut så mycket mer, trots lite extravärme. Träbiten i nedre vänstra hörnet på sista bilden är förresten min vävstol.... 120 cm bred... Men vem har sagt att man måste tvätta i sin tvättstuga?
Kajsa i Arvika
16-04-2009, 15:36
Snygga tagetes Margith! Du e tidigt ute.. Äsch då.. tvätta kan man göra på så många ställen... på jobbet, hos grannen, tvättomat, i tvättstället, i badkaret, i diskhon, i en hink...
Vad välordnat och fint du har det  . Så här ser det ut hemma hos mig och då har jag ändå ställt ut 40 penséer, 20 krukor smultron, ett gäng lewisior och 30-talet bergvallmo. Varje kväll lägger jag på tjocka lager fiberduk. Som kallast har det varit -3 och det har gåt utmärkt. I kväll ska jag få ner dahliaknölarna i krukor och då blir köksbordet knökfullt och tagetesen har inte grott än  . Odlingsbänken i köket [attachment=33396:001__Large_.JPG] Köksbordet med mässfynd [attachment=33397:002__Large_.JPG] Bokhylla i vardagsrummet [attachment=33398:003__Large_.JPG] En del av de frösådda pellisarna [attachment=33399:004__Large_.JPG] /Anki
Rosmarin
16-04-2009, 15:58
 Jag tycker att jag känner igen det där! Ojojoj, man kan verkligen tala om frögalenskap...  ... jag har mängder av småplantor som måste skolas om snart och mitt problem är att trots att det är varmare hos mig och plantisarna redan står i växthuset ... så är det lika fullt i mitt växthus nu som i din tvättstuga!!!  CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-04-2009, 16:36)  .. Äsch då.. tvätta kan man göra på så många ställen... på jobbet, hos grannen, tvättomat, i tvättstället, i badkaret, i diskhon, i en hink...   CITAT (Anki V @ 16-04-2009, 16:51)  Vad välordnat och fint du har det  . Så här ser det ut hemma hos mig och då har jag ändå ställt ut 40 penséer, 20 krukor smultron, ett gäng lewisior och 30-talet bergvallmo. Varje kväll lägger jag på tjocka lager fiberduk. Som kallast har det varit -3 och det har gåt utmärkt. I kväll ska jag få ner dahliaknölarna i krukor och då blir köksbordet knökfullt och tagetesen har inte grott än  . Jag ska visa de här bilderna för mannen så att han fattar att det visst är helt normalt att man inte får plats med något annat än såbyttor så här års!
Maggan H
16-04-2009, 16:41
Oj vad långt framme ni är!  Då kan jag faktiskt varva ner lite, tycker att jag har fullt men så har jag också plantor på 3 olika ställen.  Uterummet, boden och växthuset är alla på bristningsgränsen. Och ifjol hade jag inget uterum,  där står nu alla de som övervintrat + 10 st backar, DÅ måste det verkligen ha varit smällfullt! Mycket fina plantor har ni, och visst kan man tvätta nån annanstans..... och diska med, eller hur, Anki?
Ulla-Britt
16-04-2009, 18:05
Vilka stora kraftiga plantor du har. När började du med sådden som har hunnit så långt? Du ser ut att bo i zon 6, när kan du plantera ut dina plantor?
Lady Hamilton
16-04-2009, 19:20
Det är väldigt trång hos mig  men jag har försökt att fotografera lite iallafall [attachment=33413:DSCN2406.JPG] [attachment=33414:DSCN2407.JPG] [attachment=33415:DSCN2409.JPG] [attachment=33416:DSCN2410.JPG] [attachment=33417:DSCN2412.JPG]
smuleborg
16-04-2009, 20:29
Denna odlarglädje
FixaIgenväxtTrädgård
16-04-2009, 20:30
Ni är ju helt sköna Ni har tillväxt så det knakar i väggarna och inte undra på att det sticker ut så småningom. Jag tycker mina växter har stannat vid sina hjärtblad. Är det nå extra de behöver för att gå vidare eller ska jag bara vänta? De står i en hylla överdragen av plast, men inte med mer än något mindre än dagsljus och på dagtid varmt om det är sol, annars nån grad under 20. Jag vill de ska bli lite mer så de klarar motstå onda angrepp och sånt. Å för att ni ska få må extra bra så får ni se små stycken ur min hylla, kan inte skryta med att jag förväntar mig brist på plats, de blir knappt större verkar det som. Jag anar att det är ljuset som är den faktor som tryter mest. [attachment=33423:varsadd09.jpg][attachment=33424:varsadd09_2.jpg] Det är kul i alla fall, ha det gott.
Du har nog ställt alldeles rätt diagnos….det ser ut som om det skulle vara brist på ljus. ”Plasthuven” tar nog bort en hel del. Jag tror att plantorna skulle må bättre i ett fönster.
Jag hade ett liknande växthus tidigare men jag hade mitt ute på balkongen.
Vad är det du sått? Utan att veta vad så skulle nog jag försöka skola om det långa rangliga plantorna och plantera djupt. Sen skulle jag ha plantorna ute i dagsljus om det är mer än +-0
OM du gör så måste du vara jätteförsiktig först när du ”skolar om” eftersom det ser ut som det bara finns hjärtblad än. Sedan måste du gradvis vänja plantorna vid både sol och blåst.
Jag kan inte lova att det kommer att lyckas men……
/Anki
FixaIgenväxtTrädgård
16-04-2009, 20:56
Åh trevligt med så bra svar. Det blir till att lyfta ut hyllan på balkongen på dan, och in på natten, här kan va minus än. Lite orolig är jag då huruvida jag ska veta om jag ska öppna plasten en bit eller ej, ett år kokade de bort allihop. Jag tar de som får plats till lämpliga fönster också. Bilden är tagen nu, alltså på kvällen så det var mycket mörkare än rummets dagsjus. De långa är vindor, "ogräs" som de egentligen är, och svartöga, det är dessa som visar sig på styva linan.
På fröpåsarna står det ju oftast att de ska stå svalt när de kommit upp, funkar det redan på hjärtbladstadiet?
Sara
Svartögat är en "sommarblomma" och jag tvivlar på att de klarar utevistelse i z 4-5 än. Mitt Svartöga har jag skolat ut tre och tre i större krukor och hängt i amplar i fönstren och de ser ut att "gilla läget". Så fort plantorna grott ska man försöka placera dom svalare....går inte det så måste man öka ljuset. Nu i april så börjar det bli hyfsat ljus i fönstren.
/Anki
Platinum
16-04-2009, 21:14
Här är det inte ett sårum utan flera Det som växer bäst hos mig är chilisarna i datarummet och pumpor/squash i akvarierummet. Chilisarna var på ferie i växthuset i förrgår.  Tomaterna såg ynkliga ut ett tag, sådda tidigt utan belysning, men efter omskolning i höga krukor med jord upp till nedersta bladparet och flytt till söderläge i datarummet börjar de se fina ut om än små (men det gör inget de kan inte flytta ut förrän till midsommar). Gurkorna har börjat gro så smått och får flytta upp i akvarierummet med sina kompanjoner såsmåningom. Purjon i kallfarstun har börjat gro, det funkade fint att ha köpesalladslådor som drivhus. Perenna blomstren är en sorg för ögat, så många sådda men ack så fjuttiga de ser ut, satte indiankrasse och luktärt förra veckan och de är nog 30ggr större än det jag sådde i jan/feb vad gäller massa perenner. Av perenner har trollrudbeckia och japanskakleja gått bäst, men jag har inte gett upp hoppet om resten av småpluttar. Ska man höstså perenner om man inte har extraljus?
vilken underbar tråd! men hur får ni plats med allt inomhus? efter att jag fyllt fönstren i vardagsrum och kök har sambon satt planteringsstopp..
FixaIgenväxtTrädgård
17-04-2009, 17:30
CITAT (Anki V @ 16-04-2009, 22:08)  Svartögat är en "sommarblomma" och jag tvivlar på att de klarar utevistelse i z 4-5 än. Mitt Svartöga har jag skolat ut tre och tre i större krukor och hängt i amplar i fönstren och de ser ut att "gilla läget". Så fort plantorna grott ska man försöka placera dom svalare....går inte det så måste man öka ljuset. Nu i april så börjar det bli hyfsat ljus i fönstren.
/Anki Tack anki nu blev jag allt - så - klokare. ovan är även en långsökt ordvits Sara
Monarda
17-04-2009, 18:30
Här är min tomat- och chilidjungel. Outdoor girl håller på att sätta knopp men det är så pass kallt ännu så jag törs inte flytta ut dom till växthuset.  Lite annat smått och gott  Penséerna, lavendeln, jätteverbenorna, silversalvian, zinnian och violkungsljusen har fått flytta ut i växthuset. I morgon måste jag ta itu med omskolningen av röllekan och lejongapen. Sen är det dags för den sista sådden i år som är luktärtor.
CITAT (lovwal @ 17-04-2009, 09:09)  vilken underbar tråd! men hur får ni plats med allt inomhus? efter att jag fyllt fönstren i vardagsrum och kök har sambon satt planteringsstopp..  Herrskapet blir också uppskolade så småningom . Min gubbe hatade allt vad trädgården heter när vi träffades men sedan efter några år: Här var det först lite extra våningar på fönster, ( 15 år sedan) sedan fattade han att jag bara måste han en såddbord med hängande lysrör över i vardagsrummet ( 6 år sedan) sedan var nästa steget att invandera en av förrådshyllorna och ha permanenta lysrör där sen byggde han till mig ett nästintill frostfritt växthus och numera går snacket så här: " jag har köpt fröer" " tja, klarade du dig under tusenlappen ... ja- ha nej. men det är väl inte så farligt med 15 hundra heller " " Jag behöver planteringsjord NU " " Är det om igen den älgjorden... ska vi köpa 10 säckar på en gång ?" I år har han glatt klippt häckar och träd och ska gräva och flytta flera buskar och plantera 3 blåbärsbuskar, och sagt att han visst gillar trädgårdsarbete när trädgården är fin och välplanerat ! Och gissa vad han gör med våra gäster : visar stolt dom runt " vår trädgård" oavsätt om de är intresserade eller ej
Helen i Piteå Zon 5
17-04-2009, 19:44
Snyggt, prydligt och stora fina plantor har ni alla  Jag har startat mitt växthus och burit dit rätt mycket så jag har gott om plats inne just nu men..... mina plantor är väldigt små och ynkliga ännu
Hm, jag kan förstå problemet med lite utrymme... Små, knubbiga och precis som man vill ha dom. Men vad i hela friden gör ni med allt sen? Har ni mycket snälla män, är ni grävbyggda eller ger ni bort allt  Jag sår varje år för mycket, mixtrar med utrymme och ljus för att sen komma på att jag inte alls har plats eller grävt för allt jag sått. /Åsa
Ett sårum där man kan röra sig fritt utan skohorn... Näe, det är väl inget seriöst sårum. Mitt är så trångt, att det inte ens går att komma in med en kamera längre! Nä, man får vara glad att man når de bortesta växterna med pipen på en full vattenkanna helt enkelt! Mycke har dessutom börjat flytta ut till de två växthusen, som återigen, behöver kompletteras med ett till
CITAT (katah @ 17-04-2009, 19:45)  I år har han glatt klippt häckar och träd och ska gräva och flytta flera buskar och plantera 3 blåbärsbuskar, och sagt att han visst gillar trädgårdsarbete när trädgården är fin och välplanerat ! Och gissa vad han gör med våra gäster : visar stolt dom runt " vår trädgård" oavsätt om de är intresserade eller ej  fantastiskt - det finns alltså hopp!
Lars-Olof Arvids
19-04-2009, 16:23
Kul att se hur ni har det med era sådder!  Mina står ute i solen på dagarna och åker in i källaren på nätterna. [attachment=33584:S_dder1.jpg] Här är fröplantor av bl a kungsmynta, strandlövkoja, hedvignejlika, kardvädd, vitblära och isop. [attachment=33585:S_dder2.jpg] Tillsammans med sådderna har jag även en del inkrukade växter. Här är irisar, löjtnantshjärta, kinesisk kärleksört, fingerborgsblommor, bergklint och dagliljor. [attachment=33586:Plantor.jpg] Olle
Lars-Olof Arvids
19-04-2009, 21:11
Det var ju sårum det skulle handla om här, så jag får väl visa ett par bilder från växternas "sovrum" också.  [attachment=33608:S_dder1.jpg] [attachment=33609:S_dder2.jpg] Olle
Härliga bilder  Mitt sårum (garaget) är fullt med allehanda byggmaterial, så det blev inga sådder där i år  Däremot står chilin hög i vardagsrumsfönstret och köksfönstret, och i växthuset har jag precis sått sommarblommor, kryddor och sallat.
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 17-04-2009, 20:44)  Snyggt, prydligt och stora fina plantor har ni alla  Jag har startat mitt växthus och burit dit rätt mycket så jag har gott om plats inne just nu men..... mina plantor är väldigt små och ynkliga ännu 
Jag instämmer. Hur gör alla som får så stora och frodiga plantor? Jag har en stor plastbricka - ser ut ungefär som dem som visas här ovan - med ett dubbelt lysrör över. Plantorna står i mitt s k arbetsrum, där allt ska få plats och nu på vårkanten även alla mina fröplantor. Varför sår man alltid alldeles för mycket? Så småningom ska plantorna ut på min balkong, som inte har några väggar, men däremot söderläge. Än dröjer det emellertid innan jag kan plantera på balkongen - Jämtland med ännu litet snö kvar. Har sått paprika, balkongtomat (står det på påsen) lejongap, petunia, tobak, m m. Sådde ett  par silversalviafrön sedan förr året och de har grott så snällt, trots åldern. Idag sådde jag tagetes och lade lathyrusfrön i blöt för sådd i morgon. Det gäller att aldrig ge upp. (reggae)
Så här ser det ut hos mig.Har bara sommarblommorna inne nu. här står tagetes dahlia petunier och zinnia. Penseerna har jag ute,har snart inte så många kvar,har delat ut åt döttrarna.Perennerna står ute i ett plastväxthus på dagarna, tar in dem på nätterna.Blir en del spring nu ut och in. Vilken beslutsångest man har på morgon om man törs ställa ut dem. Några dahlior står i sovrumsfönstret.Mina pelargoner har fått en plats i vardagsrumsfönstret. Snart är det grönsakerna som väntar på att bli sådda.Är en stor vän av grönkål och zuccini, de ska ju förodlas.Därför måste man ut med en del så man får plats.
OJ! Vad ni är organiserade! Vad ni har plats! Vad ni har fina plantor! Mina är få och halvdöda i jämförelse.
Önskar jag hade ett sårum, det gör sönerna också. Nu sår och skolar jag om på köksbordet, och de sådder som ryms står på köksbänken där annars micron och läskmaskinen står. Micron tog äldre sonen in i sitt rum.. En del sådder och småplant står på växttrappa och i fönstret i den ena halvan av vardagsrummet. En del på det lånade marknadsbordet som fått åka upp i sovrummet. Som tur är har jag inte fyllt vattenmadrassen än, väntar på att det ska bli varmare eftersom slangen ska dras från utekranen och in genom balkongdörren, så sängen gick att knöka in i ett hörn. De som vill ha kyligare står i mitt arbetsrum i källaren, med lysrör över. Jag har min lilla blästerfirma vilande nu, tills jag får tillbaka en del av orken och Graves har gett med sig, annars hade det varit aningen kruxigt att komma åt blästerskåpet. och så är en del ute under snön som nu börjar tina bort.
Och de som ska sås nu bara jag hittar brätten och byttor så det räcker hoppas jag kunna klämma in där nere också. Som tur är ska två av de sådderna ut under snön som är kvar och sedan går det nog börja ställa ut en del om man täcker på kvällen.
Och var jag ska få tag på pallkragar till alla plant som sedan ska stå och växa till sig tills det finns rabatter att sätta ner dem i får bli en senare fråga, får hoppas på ett litet mirakel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|