Full version: vad är dessa?
norea
Dessa ganska stora växter finns överallt i gräsmattan och lite i rabatterna också. Gissar att det är ogräs, men vad är det för sort? den till vänster påminner lite om maskros på växtsättet men har flikigare blad och växer mer kompakt.

[attachment=33400:IMG_7185.JPG]
Ciczi
Den till höger på bilden påminner om en näva (Geranium) av något slag. Nävor kan bli ena riktiga ogräs på sina håll. Här i min stad har vi gott om dem in till husväggar och i gräsmattor lite varstans. Men de har söta blommor tycker jag.

Det finns väldigt många sortersmaskrosor så visst kan det vara en sådan men det finns även många arter i det korgblommiga släktet så det kan ju vara något annat också. Det är alltid lättare med en blomma på ogräset för att artbestämma den.

Ciczi
Chamomille
Ja, det till höger är en Näva. Min favorit i trädgården smile.gif Det till vänster vet jag inte unsure.gif
norea
CITAT (Chamomille @ 16-04-2009, 19:58) *
Ja, det till höger är en Näva. Min favorit i trädgården smile.gif Det till vänster vet jag inte unsure.gif

oj då, var den inte ogräs, då får jag väl ut och rädda dem..
Piccante
Den till vänster är ingen maskros. Det är någon Cardamine-art http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/carda/welcome.html
Chamomille
CITAT (norea @ 16-04-2009, 20:34) *
oj då, var den inte ogräs, då får jag väl ut och rädda dem..

Ja, det skulle jag ha gjort i alla fall. Älskar nävor smile.gif
norea
CITAT (Markus_H @ 16-04-2009, 20:58) *
Den till vänster är ingen maskros. Det är någon Cardamine-art http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/carda/welcome.html

oj då, inte den ogräs heller. fast den var så ful, så det gör inget att alla är kastade nu..

CITAT (Chamomille @ 16-04-2009, 20:59) *
Ja, det skulle jag ha gjort i alla fall. Älskar nävor smile.gif

nu har jag stoppat ner dem i jorden igen.
*Stintan*
Hehe, för mej är båda ogräs och envisa sådana som jag inte vill ha i mina rabatter.
amaira
Till vänster i bild växer en Lomme.

Den högra är en liten näva. Exakt vilken vet jag inte, men de har små söta blommor och gör ingen skada tycker jag.

Lommen får fröställningar som hönsen gillar att repa av, och även fåglar gärna äter. smile.gif De är ganska oskyldiga tycker jag, men kanske inte så kul i rabatterna där man vill ha sina egna favoriter.
malin72
hehe vilken tur att jag inte skev innan jag kikade noga...jag skulle sagt blågull på vänser sida och näva till hö whist.gif bara för att bägge är *ogräs* för mig men jag vill ha dom kvar på vissa ställen giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon