|
Söttok06
16-04-2009, 16:13
Jag har tänkt ut en yta på ungefär 4 x 4 m. I den ytan ska det också finnas ett lite träd. Har inte bestämt om jag ska ha någon form av marksten eller singel. Men tänker lägga markduk och något grövre grus under i alla fall. Nu är det ju "bara" en odlingslott, inget jag äger i egentlig mening, men man vill kanske ha snyggt ändå utan att det kostar hur mycket som helst.
Jag vet att man ska använda en markvibrator för att komprimera underlaget så mycket som möjligt för att det ska bli jämnt och så. Men måste man det på en så liten yta? Kan man inte göra på annat sätt? Det är ju inte som en villaträdgård där det är mer noga att det ska tåla både det ena och andra.
Ser att andra lagt stenar bara direkt på marken. Men jag vet att det kommer upp så mycket ogräs då.
Hittills har jag bara grävt ut en bit av marken där jag tänkte ha sittplatsen, men antar att jag måste täcka där med något tills jag har råd att fixa till den. Annars växer det bara massor av ogräs.
Bra att Du funderar på att lägga ut en markduk, en geotextilduk som hindrar ogräset. Om Du lägger marksten är det bäst om Du komprimerar marken. Om Du väljer singel eller grovt grus är det inte lika viktigt med markkomprimering. På de ställen som marken sätter sig jämna Du bara till med att kratta dit gruset. Om Du lägger grus/singel kanske Du behöver något under bords- och stolsben så att de inte sjunker ner. Har Du funderat på att göra ett trädäck. Kanske av tryckimpregnerat 120x28 mm trallvirke. Det kanske inte blir dyrare än med lastbilskostnad för grus/singel.
Fågelvägen
16-04-2009, 17:53
I engelska trädgårdar har jag sett ett alternativ till markvibrator: ett gäng människor som tillsammans trampar, och trampar, och trampar, med fötterna tätt ihop. Först i en riktning, sedan tvärsöver. På ytor som är 10-20 m breda. Ser rätt roligt ut! Om det duger i England ska det väl vara ok på en odlingslott?
Söttok06
16-04-2009, 20:25
Jag har inte funderat på det ännu med trädäck. Har inga verktyg att jobba med och skulle då nästan behöva någon som är lite van att snickra som jag kan assistera. Känner tyvärr ingen sådan och då måste jag hitta någon som gör det mot en viss betalning. Virket ska ju också transporteras, jag marksten också för den delen. Måste inte ett trädäck ligga på reglar som står på grus?
Eller är det lättare att få ihop trädäck? Eller kan man bara köpa sådana där små fyrkantiga "plattor" som man monterar i hop?
Fågelvägen
16-04-2009, 23:29
Växer inte ogräs genom trädäck? Varför är trädäck överhuvudtaget så populära? Det verkar vara väldigt mycket arbete med att hålla dem snygga och halkfria.
pleximaster
17-04-2009, 05:46
det går bra att bara vattna och trampa ner, tar längre tid än vibrator. Gör det i lager och i omgångar.
mvh plexi
CITAT (Fågelvägen @ 16-04-2009, 18:53)  I engelska trädgårdar har jag sett ett alternativ till markvibrator: ett gäng människor som tillsammans trampar, och trampar, och trampar, med fötterna tätt ihop. Först i en riktning, sedan tvärsöver. På ytor som är 10-20 m breda. Ser rätt roligt ut! Om det duger i England ska det väl vara ok på en odlingslott? Det går nog bra. Ett tips: välj personer med stora fötter och gärna överviktiga.
Det där med att trampa, gäller det även större ytor som 30-40 kvm? Ett HIMLA trampande men jag vet faktiskt inte var jag får tag på en sådan där vibrator och hur jag i så fall skulle få hem den? Den väger väl bly och går väl inte in i bakluckan? Har inte dragkrok och då blir det så himla bökigt.
Att bygga en egen trall är inte svårt även om man inte är särskilt händig eller inte har erfarenhet! Det går faktiskt bra med reglar som ligger på marken (banka fast dem bara!) och sedan skruva ned plankorna i dem med trallskruv och skruvdragare. En såg och en tumstock (måttband) behövs också, så klart. Så är i alla fall uteplatsen på ca 20 kvm gjord hos oss av förra ägaren och det har nog legat där i ca 20 år, nu börjar det se lite dåligt ut.
Man kan ju enkelt spika ihop en liten stomp, man tar bara en liten planka och fäster nån sorts skaft på den, sen går man och tjongar den i marken. Eller så trampar man runt lite. Det funkar bra. Viktigare är nog att gräva ur så man får bort jord och lera ett stycke under, det är ju tjälskjutande material som kan ändra volym och därmed orsaka sättningar.
Jag tror att det blir jättebra med trampad mark och grus. Klart att man inte måste hyra en vibrator för en sådan liten yta. Det har väl funnits grusplaner i hundratals år. Gå dit och trampa lite. Eller ta dit en lång planka och låt ett antal personer hoppa på den.
Personligen tycker jag att det är lite trist med alla dessa trädäck som ligger överallt. Tryckimpregnerat virke, hur snyggt är det egentligen? Tänk också på alla gråsuggor som lurar under planken.
Ett ytterligare alternativ är väl också en helt vanlig liten gräsmatta. Förr stod ju alltid trädgårdsmöblerna ute på backen.
Huggorm
04-05-2009, 22:33
CITAT (Elanor @ 04-05-2009, 22:30)  Tänk också på alla gråsuggor som lurar under planken. Och som kryper upp vid skymningen och biter folk i tårna
gavagai
05-05-2009, 07:16
CITAT (uno @ 17-04-2009, 17:33)  Det går nog bra. Ett tips: välj personer med stora fötter och gärna överviktiga. Hmm, undrar hur man ska lägga fram det. "Jo, du som har så stora fötter och är överviktig kan väl hjälpa mig och stampa lite på min kolonilott."  Vi har funderat på gräsmatta på vår odlingslott förresten. Letar alla trådar som handlar om uteplatser på lotter.
Söttok06
25-05-2009, 11:51
Jag egentligen är ju en gräsmatta billigast och enklast att fixa, sen kan man kanske ha grusgångar runt odlingarna i så fall. Då behöver jag inte köpa tonvis med grus. Men hur lätt är det att underhålla gräsmatta? Det blir väl massor av ogräs i den som man måste hålla på att rensa. Jag har hört att gräsmatta är väldigt svårt att hålla snygg. Har någon erfarenhet av gräsmatta på så liten yta?
BillyBob
25-05-2009, 12:23
Jag hade samma problem nu när jag bygger om min tomt. Jag hade knappa 10 kvadratmeter grus som behövde komprimeras innan jag skulle lägga sten, och det var rejält bökigt att komma in på tomten med någonting större än en gräsklippare. Så jag gjorde som någon sa ovan, jag byggde mig en "stomp"! Eller "jungfru" som det tydligen heter.. Inte vacker, men effektiv. Gruset blev stenhårt! Resultatet kan ses på bloggen. Backyard Sthlm
Källtorpet L&T
25-05-2009, 13:00
varför vill du inte göra det ordentligt med en vibroplatta?? är det för att du tycker att det är dyrt att hyra eller vad är problemet??
jag hyrde en s k "rundpadda", det är en liten och lätt pryl. nackdelen är att den inte packar så djupt, man får lägga fler lager och vibba i mellan.
jag hyrde den av Cramo och dom brukar ha så att om man hyr en maskin över helgen, fredag eftermiddag till måndag förmiddag så tar dom bara en dygnshyra. då är det ju smart att samla ihop allt vad trädgårdsgångar heter och vibba utav helvete en helg. kostnad: 165:-/dygn+moms, dvs 206:- inkl moms.
CITAT (Söttok06 @ 25-05-2009, 12:51)  Jag egentligen är ju en gräsmatta billigast och enklast att fixa, sen kan man kanske ha grusgångar runt odlingarna i så fall. Då behöver jag inte köpa tonvis med grus. Men hur lätt är det att underhålla gräsmatta? Det blir väl massor av ogräs i den som man måste hålla på att rensa. Jag har hört att gräsmatta är väldigt svårt att hålla snygg. Har någon erfarenhet av gräsmatta på så liten yta? Är du ute efter en golfgreen med exakt 4 cm högt gräs hela vägen och inte minsta inslag av några andra växter än gräs, eller vill du ha något som är grönt, platt och går att sitta på?  Vår gräsmatta är full av andra grödor än gräs - klöver, rölleka, violer, maskrosor, mossa osv. Jag bryr mig inte vad som växer där så länge resultatet är platt och grönt. De "ogräs" som inte tål gräsklippning försvinner av sig själva, övriga blir en del av gräsmattan. Det enda vi faktiskt tar bort är tistlar, dom sticks ju så otrevligt. Det finns dom som krattar bort löven på hösten, samlar upp gräsklipp, strör på stroller kombi på våren och gullar med gräsmattan på alla sätt. Frågar du en sådan person så får du veta att gräsmattan är mycket jobb. Vi klipper gräset med 2-4 veckors mellanrum och gör inte ett smack mer än så. Deras gräsmattor blir kanske jämnare än vår, men inte nödvändigtvis grönare (vår torkar inte lika lätt efterson gräsrötterna går djupare) och inte speciellt mycket mer användbara om man nu inte spelar golf.
BillyBob
25-05-2009, 22:22
CITAT (Källtorpet L&T @ 25-05-2009, 14:00)  varför vill du inte göra det ordentligt med en vibroplatta?? är det för att du tycker att det är dyrt att hyra eller vad är problemet?? För min del var det mest att det var bökigt. Långt att åka, måste hyra släp och att det är svårt att få in den på tomten. Allt för tre minuters arbete med maskin... Så jag spikade ihop några brädor och stampade med. Gruset som jag packade blev stenhårt rakt igenom! (ca 15 cm tjockt) Och det tog väl någon timme att göra, så totalt tjänade jag både tid och pengar. Men hade jag haft några kvadratmeter till att jobba med hade jag nog hyrt en maskin i alla fall, det tog lite i armarna faktiskt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|