susannio
Hej!

Jag undrar om några av er trädgårdister därute vet vart man kan köpa växter på nätet? Jag söker efter Funkior i olika gulgröna nyanser.

Har även en fråga om mina Karen Blixen rosor: Köpte 5st stora exemplar som planterades första veckan i sept. 2008. Kompletterade med höstgödning och lövhögar över rosorna.
Av de 5 har 3 frusit ner ordentligt och jag funderar på om de kan komma igen, ser knappt några tecken till liv på grenarna.
Buskrosen Prinsessan Alexandra som planterades samtidigt ser också halvrisig ut

De lika gamla klätterrosorna av olika sorter verkar ha klarat sig bättre.

Är det någon som har råkat ut för detta och kan tipsa mig om lämplig åtgärd; byta rosen till någon annan sort eller köpa flera om de "illa drabbade" inte verkar komma igen? När bör jag se tecken på liv om rosorna kommer igen?

Tack för hjälpen!

Hälsningar Susanne
Red Top
Olika funkior/hostor kan du just nu köpa på Odla.nu. Perenner

Rosor kan jag tyvärr inte så mkt om, men du får säkert snart svar smile.gif
smuleborg
Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik.

CITAT (smuleborg @ 16-04-2009, 21:05) *
Hostor: Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik.
Lilla Sibirien
Fransen Hostas har många olika hostor att välja mellan http://www.hostaparadise.com/default.aspx. Jag har bara hört gott om deras internetförsäljning.
De sänder iväg leveranser varje tisdag, så du kan själv välja vilken tisdag du vill att de skall sända din beställning. Har i år gjort min första beställning härifrån och någon dag efter beställningen fick jag bekräftelse på min beställning.

Lycka till med din hostabeställning.

Prova att ställ dina rosfrågor i rosforumet så får du säkert svar ganska fort av någon duktig roskännare. tummenupp.gif

susannio
Hej!

Tack för alla svar!

Efter att tiden gått så kan jag konstatera att buskrosen Prinsessan Alexandra verkar ge upp.
Fyra Karen Blixen har "tagit sig", den femte verkar rätt så livlös och kommer tas bort.

Fransen hostas verkar lovande, liksom Bowden Hostas från England, jag återkommer med resultatet om jag beslutar mig för ett inköp. Flower Beauty, norr om Uppsala, säljer också Hostor på postorder.

Susanne zon 2-3

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon