Full version: Påskliljor
Platinum
Fick en kruka påskliljor härom veckan. Om jag vill plantera ut dem, hur gör jag då? Låter dem torka ut i krukan och planterar i höst/sensommar?

Pingsliljor har jag i trädgården sedan innan men vore trevlig med helgula också.
Dilara
Du kan plantera ut dem nu. Klipp inte bort gröna blad.

Platinum
CITAT (Dilara @ 16-04-2009, 21:43) *
Du kan plantera ut dem nu. Klipp inte bort gröna blad.

Oki tack så mycket. Är det sandblandad jord som gäller? Isåfall kanske den passar i stenpartiet jag totalrenoverar nu?
Dilara
Sandblandad jord i stenparti funkar, bara det inte är för sandigt/grusigt.
Platinum
CITAT (Dilara @ 16-04-2009, 22:22) *
Sandblandad jord i stenparti funkar, bara det inte är för sandigt/grusigt.

Toppen, vid totalrenovering så kan man justera. Så så får det bli. thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Stenparti hur funkar det i längden för påskliljor??? De vill ju ha det fuktigare än de flesta andra lökväxter för att leva en längre tid. Enligt detta infoblad vill påskliljor ha kraftig, näringsrik mulljord

http://www.pom.info/publ/narcisser.pdf
Platinum
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2009, 22:34) *
Stenparti hur funkar det i längden för påskliljor??? De vill ju ha det fuktigare än de flesta andra lökväxter för att leva en längre tid. Enligt detta infoblad vill påskliljor ha kraftig, näringsrik mulljord
http://www.pom.info/publ/narcisser.pdf

Pingstliljorna som fanns vid inflytten till huset för snart nio år sen stod i en kraftig jord, inte blålera men lerrik jord, skulle densamma funka för påskliljor tror du? Som sagt så gräver jag om stenpartiet totalt...flyttar bumlingar och gräver ur en halvmeter rotogräs och ska börja om. Så jag har alla förutsättningar som finns om jag bara vet hur smile.gif
Dilara
Nu vet jag inte om alla Narcisser, men tete a tete har jag haft runt 20 år i trädgården där de har förökat sig från ett stenparti och vidare ut i gräsmattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon