Full version: Identifiering
GrönAnna
Förra sommaren dök denna skönhet upp i min vildvuxna snöbärshäck, jättesöt tycker jag, men vad är det? Vi rensade upp för att ge den utrymme och nu verkar den komma sig fint. Jag kan ingenting om rosor, så jag tar tacksamt emot allt ni kan tänkas veta om rosen och gärna råd om hur jag bäst tar hand om den.

[attachment=33421:DSCN4626.JPG]
svennis
En Kanel ros, dubbel... biggrin.gif
Jag kan inte stava till den...
majalis Foecundissima 'Fylld kanelros'

Liknande...

Hästhult.JPG

gulmåra
Hej!

Hittade rosor är nästan de roligaste! Grattis!!

Jag tycker det ser ut som rosa majalis, fylld kanelros.

Den har jag inte själv men jag tror att den växer som sjutton och nog gärna blir stor om den får luft, sol och lite näring. Det är en av de rosor som ofta hittas vid ödegårdar. Mao du behöver nog inte göra så mycket.. biggrin.gif

...om det nu är den. Vi får se om du får andra förslag..

Aha Svennis tror som jag... biggrin.gif
GrönAnna
Åh, tack! Fylld kanelros, vilket härligt namn! Ska genast googla lite o se vad jag hittar. Den får gärna bli stor eftersom snöbärshäcken ju är ganska...tråkig.
Ezereht
Jag tror också det är den, mina ser ut sådär. Doftar jättegott, blommar tidigt, och har kanelfärgade grenar på unga skott. En älskling. Vi kallar den Tornedalsrosen här.
renate
Fyllt kanelros säger jag med.Jag har mina i krukor för de sprider sig väldigt med rotskott.Men jag ska plantera ut en igen när jag fått i ordning en rabatt bara till vild eller artrosor.
GrönAnna
Tack för svar, alla verkar rörande eniga om att det är en fylld kanelros/Rosa majalis. Om det är en Rosa majalis 'Tornedal' återstår att se, för då ska den tydligen ha helt tagglösa blombärande skott till skillnad från Rosa majalis'Foecundissima'/bukettrosens taggiga. Tänk vad man lär sig med hjälp av kunniga odlaiter och lite googling! smile.gif
Ezereht
skumt min har då taggar.. och det är en tornedal. Ska kolla extra noga på dom "blombärade" längst ut när dom kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon