Danne031
Vi har en rätt så stor Rhodedendron och när jag räfsade bort flera års löv så slog det mig att man kanske kunde plantera något under själva busken. Innanför lövverket och på marken så är det ju väldigt rent och fint..eller "tomt" beroende på hur man ser det wink.gif

Finns det något marktäckande som kan passa att plantera under en Rhodedendron?
Vi har ingen aning ännu vad det är för färger på blommorna, men tanken är ju just det att ha annat än grönt när det inte finns blommor.
kicki.p
Man bör vara försiktig när man väljer marktäckare under Rhododendron, eftersom Rh. har en grunt rotsystem. Välj inte marktäckare med stort/kraftigt rotsysten som Epimedium/ sockblomma, eller skuggröna.
Står de i full sol, kan man plantera ljung; de gifter sig bra tillsammans, är det halvskugga kan blåsippa eller mosippa fungera. Balkantibast är ett annat förslag, kan dock vara svår att få tag på.
Danne031
Kan tillägga att det nog bör kallas halvskuggigt, solen når i alla fall inte dit förrän en stund efter lunch. Gärdsgård och träd åt ena hållet..
FixaIgenväxtTrädgård
Lite olika sippor, det finns ju flera olika "trädgårdssippor", jag föll för blåsippa men är inte den kalkgillande och hur går det då tillsammans med surjordsgillande rhodondendron. Fast jag är inte helt haj på det här. Jag tjuvar din fråga ninja.gif till mina rhodondendronbuskar. Tack för att du ställde den.
HelenJ
CITAT (Danne031 @ 16-04-2009, 22:06) *
Vi har en rätt så stor Rhodedendron och när jag räfsade bort flera års löv så slog det mig att man kanske kunde plantera något under själva busken. Innanför lövverket och på marken så är det ju väldigt rent och fint..eller "tomt" beroende på hur man ser det wink.gif

Det allra bästa att ha under rhododendron är nog - flera års löv.... wink.gif Helst då bok eller ek. De täcker marken bra mot ogräs, och dessutom bryts de ner sakta och bildar en perfekt lite sur rhododendronmull!
Danne031
CITAT (HelenJ @ 16-04-2009, 23:03) *
Det allra bästa att ha under rhododendron är nog - flera års löv.... wink.gif Helst då bok eller ek. De täcker marken bra mot ogräs, och dessutom bryts de ner sakta och bildar en perfekt lite sur rhododendronmull!

Äh vad fasen det ville jag ju inte höra nu efter att jag räfsat som en galning!
smile.gif

Funderar på om det funkat med vitsippor, det är ju bara så ljuvligt vårigt när dom tittar fram runt i trädgården..
Big Gardener
Under uppvuxna exemplar av rhododendron är det nästan lögn att få något att växa överhuvudtaget. Skugga, löv och ytliga rötter konkurrerar ut det mesta.

Jag har två relativt unga rhododendronplantor som jag har Vinca minor under. Men jag kan inte påstå att det fungerar särskilt bra...
Aqvakul
CITAT (Danne031 @ 17-04-2009, 20:53) *
Äh vad fasen det ville jag ju inte höra nu efter att jag räfsat som en galning!
smile.gif

Svälj förtreten och lägg tillbaks löven, att ha trädgård är att lära av sina misstag...
Danne031
Löven brann liksom upp häromdan whistling.gif

Jag har sett att det faktiskt finns ett fåtal vitsippor där under, kanske de kan föröka sig lite till nästa år, håller tummarna biggrin.gif
ingrid fuxwall
Här finns en rabatt med ett antal äldre rhodedendron och vid deras fötter växer det lungört, fungerar bra och har så gjort i ganska många år. Kanske lite motsägelsefult då lungörten har djupgående rötter
Danne031
Slänger in en fundering till om Rh när jag ändå håller på.
När folk talar om grunda rötter, är det synonymt med att rötterna sticker iväg hejdlösa längder i sidled? Jag upptäckte nämligen att 10-15m bortom min buske så sticker det helt plötsligt upp en en markliggande pinne så att säga, med friska knoppar och blad på. Som att rötterna fått för sig att bryta upp ur marken och bli gren ohmy.gif
Dessutom, i höstas grävdes det ner elkabel (skulle gissa 50cm+ djupt) direkt framför min Rh, diket täcker nästan halva busken så att säga. Nu knoppar ju min jättefint, men finns det risk för att mycket och vitalt blivit avgrävt? När jag våldför mig på och bortom den uppgrävda marken med spade och hacka så finns det mängder av rötter, 2-3cm tjocka och med 'träd' känsla..den bryts av och är inte särskilt seg. Vad kan det vara för något?

Gud vad jag har svårt med grammatiken i kväll blush.gif
susanneedgren
hakar på lite här då jag har flera Rh som inte sitter i rabatter utan i gräsmattan. Ser väldigt tråkigt ut under dom där det är ......
... ingenting.

Kan man så gräs under, eller?
Danne031
Jag tror inget gräs kan ta sig med all den skugga det blir..
HelenJ
CITAT (susanneedgren @ 18-04-2009, 23:52) *
hakar på lite här då jag har flera Rh som inte sitter i rabatter utan i gräsmattan. Ser väldigt tråkigt ut under dom där det är ......
... ingenting.

Kan man så gräs under, eller?

Nej, gräset lär inte klara sig. Inte mycket annat heller, faktiskt. De flesta roddisar har bara löv under sig.
susanneedgren
Mina har inget mer än jord!
Ser inte så kul ut med en svart fläck större än busken.

T.o.m. avsaknad av mossa som annars finns i hela trädgården.
Gunilla T
Tänk, jag tycker det är jättesnyggt med bar jord under buskar och träd. Att göra en trädspegel med snygga kanter, det gillar jag. Dessutom bör ju buskar och träd få lite påfyllning av gödsel/jord varje vår och då blir det enkelt att fylla på med nå´t gott!
HelenJ
CITAT (susanneedgren @ 18-04-2009, 23:57) *
Mina har inget mer än jord!
Ser inte så kul ut med en svart fläck större än busken.

T.o.m. avsaknad av mossa som annars finns i hela trädgården.

Försök få tag i löv till hösten, helst då bok eller ek, som du lägger under busken. Det blir snyggare (och naturligare) än bar jord, och roddisen kommer att tacka dig! biggrin.gif
susanneedgren
CITAT (Gunilla T @ 19-04-2009, 10:49) *
Tänk, jag tycker det är jättesnyggt med bar jord under buskar och träd. Att göra en trädspegel med snygga kanter, det gillar jag. Dessutom bör ju buskar och träd få lite påfyllning av gödsel/jord varje vår och då blir det enkelt att fylla på med nå´t gott!

Jag ska fotografera Rhoddisen när jag kommer hem och visa hur det ser ut idag.
Bassam

Tack för frågan
du kan plantera under dem ( BARR Sort marktäcken) .

H:Bassam
Azur
Det är kanske inte bara skuggan. Vissa Rhododendron (t.ex. R. ponticum) släpper ifrån sig kemikalier som dödar eller hindrar tillväxt hos växter i dess närhet (s.k. allelopati).
susanneedgren
Så här ser det ut runt mina buskar.

Ska jag sätta ner en avskiljare mellan jorden och gräset?

BILDER BORTTAGNA
Gunilla T
Detdär kan ju bli hur fint som helst - det enda som stör ögat är att gränsen mellan gräsmatta och plantor är diffus. Jag skulle göra rundlar runt plantorna och gräva ner något (som inte syns) men håller gräset utanför. Det finns gröna plastremsor, de håller inte i evighet och tjälen har en tendens att skjuta upp dem på våren men gräver man ner dem så det inte syns brukar det bli snyggt.

Du kan naturligtvis kanta med sten t.ex. men personligen tycker jag det blir för radat - möjligen smågatsten då som man kan lägga i samma nivå som gräsmattan. Vill man ha det lite osymmetriskt kan du sätta någon enstaka större sten vid kanten - allt handlar om tycke och smak.

Sedan skulle jag sätt på lite ny, fräsch jord under växterna och det kommer att se prydligt och välskött ut.

Jag har planterat stora Miscanthus gräs i gräsmattan på dethär sättet och jag gillar det! De vackra växterna du har skall framhävas och inte plottras bort med andra växter..

susanneedgren
Kan man lägga kross/sten under buskarna?
Gunilla T
Visst kan du det - men inte kalksten under Rhododendron.
susanneedgren
Tumlad vit marmor?

Tumlad vit marmor
Fågelvägen
Marmor är väl också en sorts kalksten? I så fall inte bra för rhododendron.

Vitt krossgrus är visuellt väldigt dominerande. En granne har det på en trädgårdsgång - man glömmer helt att titta på planteringarna! Jag föreslår försiktig ogräsrensning då och då i en cirkel runt buskarna. Sedan ett lager barkmull, som gör att ogräs inte trivs så bra. Det är väl busken man ska titta på, inte underlaget?
Gunilla T
Jag vet faktiskt inte om marmor innehåller kalk - kanske någon annan vet?

Beträffande vitt kross på gångar eller under växter håller jag med Fågelvägen - det lyser om det, nästan så det känns att man bländas och är mycket iögonfallande - växterna blir sekundära blickfång.
Azur
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2009, 09:41) *
Jag vet faktiskt inte om marmor innehåller kalk - kanske någon annan vet?

Marmor är kalksten som komprimerats under högt tryck och temperatur. Eftersom den är kompakt och kristallin reagerar den, kemiskt, långsammare än kalksten, och har mycket mindre effekt på pH, men viss effekt har den allt.
ellionor
Jag har gräslök och scilla som trivs under min rhododendron. Annars är ju täckbark snyggt.
Ingrid Zon3
Kollade min bok om rhod (Niels Skjöldberg, Rododendron, Natur&kultur förlag, rekommenderas!) och han har med bl.a. marktäckare som "sällskapsväxter" till rhoddisar, exempelvis:
hasselört
sockblomma
höstgentiana (sol?)
skuggröna
spetsmössa
lingon! (finns tydligen även en dvärgsort)
ljung i sorter (men de vill väl ha sol?)
lökar/knölar som sippor, vårstjärna, cyklamen, snöklocka, narcisser

Så nog finns det att välja på!
lillvilda
Jag har själv gått å funderat på vad jag ska hitta på under min rhodedendron buske. Jag funderar på om jag ska lägga av en avgränsare i form av stockar som jag använt mig av på andra ställen på tomten och sen fylla med täckbark under. Funkar täckbark bra med ph värdet tror ni?
lavendelgården
Jag har myskmadra under några, gulplister under några och hasselört under några av mina Rhodisar och det fungerar jättebra.
Åsa
Bassam

Tack för frågan

DE passar varandra på grund att marktäcken skyddar marken från torka.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon