Stinis
Ska anlägga en ny rabatt som kommer ha både sol och skugga i zon 1-2. Har kommit fram till att jag vill ha en vit ros men håller nu på att bli lite tokig när jag ska välja vilken. crazy.gif
Den ska inte vara så hög, max en meter, och blomma rikligt och länge.
Funderar på Little White Pet, Katharina Zeimet, Swany eller Karen Blixen.

Gillar Little White Pet men funderar på om knopparna blir för utmärkande röda när det inte kommer vara något rött i rabatten i övrigt.
Annat som kan dyka upp i rabatten är blå småiris, vita fänrikshjärtan, hosta, ormbunkar, kirgislök, brunnäva och doftliljor.

Tacksam för tips! smile.gif Vilken skulle ni satsa på? Bra/dåliga erfarenheter?
Någon som vet vilken av rosorna som är tidigast?

Ezereht
Hmm jag tror Kajsa brukar gilla en som heter typ Schneewitchen eller liknande?

Jag tror inte det gör något att knopparna är röda, det brukar inte störa när blomman själv är vit.
Kajsa
Nu bor jag lite kallare än dig men av dom rosorna du räknar upp finns bara en som slår dom andra och det är Katharina Zeimet. Efter en knepig vinter med många döda rabattrosor och mycket barkfläcksjuka här höjer hon sig över skyarna. Katharina Zeimet står i det kallaste läget här och har aldrig frusit en cm, en zon 5 ros, den fick heller ingen barkfläcksjuka.

Karen Blixen är en flott, ganska stel Tehybrid, klen, den klarade sig med ett nödrop i år tack vare skyddat läge. Swany får alltid mjöldagg, det är den känd för. Little White Pet hade jag i kruka många år men har grävt ner den nu, söt men ändå ett osäkert kort i längden, jo det är mycket rosa i knopparna. Har en bild av den.

Katharina Zeimet, Polyanta ros från sekelskiftet och doftar gott, blir 70 - 1 m hög.
Du hittar många fler bilder av denna i album/Polyantha rosor
Bee
Iceberg - som ibland kallas Schneewittchen - är också en väldigt vacker vit ros. Den blir rätt stor i Skåne har jag sett. Den har ett vackert växtsätt. Blommorna blir ca 7-8 cm i diameter fullt utslagna. Svag men god doft. Det är en zon3-ros så den borde funka hos dig.
Ezereht
I don zon kan du ju också ha Austinrosor. Har kommit en ny vit superfin ros. Men den har inte det klassiska tehybridutseendet, utan det "gammeldags bolliga".

Claire Austin.
kolla på www.rosenposten.dk dom har den. Om jag kunde ha engelska rosor skulle jag köpt den.

Katharina zeimet är fin men bor man i zon 1-2 finns det ju mer.
Erika i Sandviken
Winchester Kathedral är en mycket vacker vit ros från Austin.
Jag har den här i zon 4,så hos dig borde den bli maffig värre.

[attachment=33467:Winchest...athedral.jpg]
Stinis
Tack för alla tips! thanks.gif

Stel är precis vad jag inte är ute efter & mjöldagg låter ju inte trevligt.. se nu kunde jag välja bort två direkt.
Men sen blev man ju sugen på ännu fler andra.. wink.gif
Ska in å beställa på hortogreen nu.. måste ju välja nån... trevligt besvär dock tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon