Åh...precis som du Noah, längtar jag efter fler "vänner" till nattygsbordet!
Dem jag redan räknar dit - sådana jag har ena eller andra anledningen att återkomma till hela tiden är - för att nämna några:
Rosor för nordiska trädgårdar av Lars Åke Gustavsson; fakta så man spricker och helt prosaiska bilder - Ja jag tycker faktiskt att det är lite kult att ha bilder på rosor i cementrör vid en vägren med en bensinmack som bakgrund när så mycket annan litteratur är softad o redigerad o stylad.
-Karin Berglunds "Din trädgård" håller än, jag tror det är för att den är så trevligt skriven, med mycket trädgården som idé, varvat med fakta
-Lotte Möller, alla böcker, det är trädgården som tankevärld återigen som tilltalar mig där!
-De skånska trädgårdarna och deras historia av Marie hansson, bara för att det är den hitintills bästa källan jag har för mitt eget trädgårdsprojekt
-John Seymor "Självhushållning" - en gammal klassiker som får mig på gott humör. Allting är så enkelt i den boken, från morotsflugebekämpning till byggnation av ett eget vindkraftverk, så man kan liksom inte låta bli att smittas av entusiasmen...
-Nyligen köpte jag "Rimfrost o trädgårdsdrömmar" av Hannu Sarenström, så den har inte riktigt genomgått testet "för ständigt läsvärd" , men än ligger den nära till hands under sömnlösa nätter!
Böcker jag har hemma från biblan just nu, o som jag gladerligen lämnar tillbaks är t.ex. "vandringar i skandinaviska trädgårdar" av Karl Dietrich Buhler - allt det har jag redan sett i andra sammanhang (roligast att se var författarens egen trädgård)
Jag kunde fortsätta med den här listan, men har inte tid just nu.
Kram /Unn