Full version: Tips på bra böcker?
Noah
Hej!

Tänkte köpa lite nya trädgårdsböker nu inför vintervilan sleep.gif
Vi är säkert många som skulle uppskatta lite tips och omdömen om bra böcker.
Man är kanske ute efter lite olika typer av böcker, därför kan det vara bra med lite uppdelning i olika teman.

Faktaspäckade böcker?
Temaböker?
Böker med främst vackra bilder?
Idéböcker (gäller kanske de flesta böckerna)?
Oumbärliga, bara måste ha böcker?
Värdelösa, köp inte böcker?

Ha det underbart biggrin.gif wub.gif

Noah
Ingrid på Västkusten
www.adlibris.se

www.eco-logicbooks.com

Sistnämnda innehålelr ju bara böcker man måste ha ;-)

Men annars så kanjag rekomemndera alla kokböcker ifårn Jonas Borssen, efter ha läst dem så funderar man vad man skall odla nätsa år - tänk på att växt och odlignsintresset på den ätliga sidan startar i köket!

Bra böcker jaa - alla Karin Berglunds böcker, sedan gillar jag Lena Israelssons böcker, Lars Åke Gustavssons praktverk om rosor :-)
åsså är Du nu ruinerad ;-)))

Glada hälsnngar firån Ingrid
Unn
Åh...precis som du Noah, längtar jag efter fler "vänner" till nattygsbordet!
Dem jag redan räknar dit - sådana jag har ena eller andra anledningen att återkomma till hela tiden är - för att nämna några:
Rosor för nordiska trädgårdar av Lars Åke Gustavsson; fakta så man spricker och helt prosaiska bilder - Ja jag tycker faktiskt att det är lite kult att ha bilder på rosor i cementrör vid en vägren med en bensinmack som bakgrund när så mycket annan litteratur är softad o redigerad o stylad.

-Karin Berglunds "Din trädgård" håller än, jag tror det är för att den är så trevligt skriven, med mycket trädgården som idé, varvat med fakta

-Lotte Möller, alla böcker, det är trädgården som tankevärld återigen som tilltalar mig där!
-De skånska trädgårdarna och deras historia av Marie hansson, bara för att det är den hitintills bästa källan jag har för mitt eget trädgårdsprojekt

-John Seymor "Självhushållning" - en gammal klassiker som får mig på gott humör. Allting är så enkelt i den boken, från morotsflugebekämpning till byggnation av ett eget vindkraftverk, så man kan liksom inte låta bli att smittas av entusiasmen... smile.gif

-Nyligen köpte jag "Rimfrost o trädgårdsdrömmar" av Hannu Sarenström, så den har inte riktigt genomgått testet "för ständigt läsvärd" , men än ligger den nära till hands under sömnlösa nätter!

Böcker jag har hemma från biblan just nu, o som jag gladerligen lämnar tillbaks är t.ex. "vandringar i skandinaviska trädgårdar" av Karl Dietrich Buhler - allt det har jag redan sett i andra sammanhang (roligast att se var författarens egen trädgård)

Jag kunde fortsätta med den här listan, men har inte tid just nu.

Kram /Unn
Micke
Har ett par tips. För den som är intresserad av att bygga med sten - utan murbruk - finns det en fantastisk bok. Den är skriven av en amerikan (David Reed), men finns översatt till svenska, och innehåller allt man behöver veta om material, verktyg, arbetsmetoder och modeller för olika lösningar. Därtill innehåller den många läckra bilder som kan ge dig mycket inspiration. Boken heter "Trädgårdens stenlandskap" med underrubriken "Att lägga ut och stapla sten", skriven som sagt av David Reed, utgiven av Valentin förlag i Stockholm (år 2000), ISBN 91-7233-031-7. Adressen till Valentin förlag är Box 8188, 104 20 Stockholm, telefonnumret 08/654 74 08 webbadress: http://www.valentin-forlag.se/ och e-postadressen: info@valentin-forlag.se

För den bambufrälste rekommenderar jag "The Gardener's Guide to Growing Temperate Bamboos", skriven (på engelska förstås) av Michael Bell som är ordförande för Storbritanniens bambusällskap. Den innehåller praktiskt taget allt man kan behöva veta om bambu för kallare klimat och har massor av vackra bilder. Den kan beställas från www.amazon.com, ta en titt
här.

Micke
Hannele
Gå till biblioteket och låna Ulla Molin; Leva med trädgård och Emma Lundberg; Min trädgård.
Klaus Vollbrecht och Gustaf Alm; Nya beskärningsboken och Kvant & Palmgren; Trädgårdens Rum

Lotte Möller; Trädgårgådens natur
En av de första böcker jag köpte - den har format och präglat hela min syn
på trädgård. En av få trädgårdsböcker jag verkligen har läst från pärm till pärm, flera gånger. Boken ger inspiration och idéer.
I den traditionella svenska villaträdgården är alla naturliga inslag ett hot som måste bekämpas, om nödvändigt med gifter. Trädgårdskötseln är plikt och pina. Resultatet av mödorna är en grönyta så ödslig att inte ens ägaren har lust att vistas där.
Enligt Lotte ska det vara roligt att ha trädgård, den ska passa just dem som bor där - inte grannarna. Man ska inte ta dö på allt liv som finns, även småfåglar, fjärilar och igelkottar ska få plats. Boken finns som nyutgåva i pocket.

Sylvia
Annars så har du här en lååång rad av mina bokrecensioner...Bokrecensioner
estet
Om jag får tipsa måste jag få nämna "Kruka inne" av Andy Sturgeon!
Det är en ovanlig bok om krukväxter med otroliga foton. Innehåller ca 160 växter.
Den har allt vad gäller skötselråd samt att den behandlar vårt sätt att leva med växter.
Boken är lustigt uppdelad..han kallar vissa horrörer, andra överlevare, kitsch, utmaningar osv.

smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Unn @ 03-10-2003, 18:02)
-John Seymor "Självhushållning" - en gammal klassiker som får mig på gott humör. Allting är så enkelt i den boken, från morotsflugebekämpning till byggnation av ett eget vindkraftverk, så man kan liksom inte låta bli att smittas av entusiasmen... smile.gif

Unn - den har precfis i år uppdaterats och kommit i ny expanderad upplaga!
Har itne sett den själv bara.....

Hälsar ingrid
cinacarina
En kanonbra bok är Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson.
En faktaspäckad bok med vackra bilder. Jag gillar kvaliteten på boken. Rejäla sidor med härlig pappersstruktur.
Betty
Jag skulle vilja föreslå Maria Sandströms Trädgård i kallt klimat, åtminstone till dem som bor i zon 5 - 8. Den inger hopp!
En riktig mysbok för ruggiga höst- och vinterkvällar är Karin Berglunds Lust och fägring.
Lena Månsson & Bertil K Johansons Perenner är också en bok som jag inte skulle vilja vara utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon