Monica K
Hej,

någon äter upp min kärleksört! Igår var 1/4 av beståndet, idag ytterligare 1/4. Det är inte helt borta men de översta centimetrarna är uppätna så jag antar att jag inte får någon fin blomning i höst, snyft.

Frågan är nu vem som gör mig detta? Beståndet kommer ursprungligen från min mammas stuga ute i skogen så jag antar att det inte rör sig om hare eller rådjur (trots att de finns i området) för då hade väl hon upplevt samma sak.

Jag har haft dem i ett par år och detta har inte hänt förut.

Mördarsniglar har vi ännu inte sett några men däremot vinbärssnäckor. Kan de ha åstadkommit detta?

Även toppen (blommorna) på två hyacinter "fattas" sedan ett par dagar tillbaka.

Om ni tror att det rör sig om snäckorna så får vi väl gå på jakt och samla in dem.

Tacksam för hjälp!
Aqvakul
Rådjur älskar kärleksört.....
Monica K
Aaah....

Då får jag försöka vara lite kreativ idag då för att försöka rädda resten av beståndet.

Tack
FlitigaLisa
Våra kärleksört har inte blivit uppätna - och vi har rådjur på tomten confused.gif
Aqvakul
CITAT (FlitigaLisa @ 17-04-2009, 10:55) *
Våra kärleksört har inte blivit uppätna - och vi har rådjur på tomten confused.gif

Då har de väl missat dem då....

Min erfarenhet är iaf att de gärna nafsar i sig kärleksört och ofta lite i taget, precis som TS beskriver...
Katten maja
Kan vara kaninuschlingar såna har jag erfarenhet av de äter allt som kommer i deras väg
Gudrun i Göteborg
Jag hade kärleksört första sommaren i stugan. Den kastade sig rådjuren över. Jag såg att ett rådjur t o m stod o grävde efter mer.

Numera har jag ingen kärleksört no.gif Trist - den är så fin på höstarna.
CillaM
CITAT (Monica K @ 17-04-2009, 10:05) *
Hej,

någon äter upp min kärleksört! Igår var 1/4 av beståndet, idag ytterligare 1/4. Det är inte helt borta men de översta centimetrarna är uppätna så jag antar att jag inte får någon fin blomning i höst, snyft.

Frågan är nu vem som gör mig detta? Beståndet kommer ursprungligen från min mammas stuga ute i skogen så jag antar att det inte rör sig om hare eller rådjur (trots att de finns i området) för då hade väl hon upplevt samma sak.

Jag har haft dem i ett par år och detta har inte hänt förut.

Mördarsniglar har vi ännu inte sett några men däremot vinbärssnäckor. Kan de ha åstadkommit detta?

Även toppen (blommorna) på två hyacinter "fattas" sedan ett par dagar tillbaka.

Om ni tror att det rör sig om snäckorna så får vi väl gå på jakt och samla in dem.

Tacksam för hjälp!

Hej Monica,

Det är med all sannolikhet rådjuren. Ta och inhandla benmjöl och strössla ut så snart du kan. Kärleksörten klarar sig, blomanlagen ligger långt ner vid den här tiden på året. Se till att strössla så fort du har haft ett större regn, då går benmjölet rätt ner i marken, och gödslar växterna. 2 goda ting i ett paket alltså.
Monica K
Tack för era kommentarer och åtgärdsförslag, detta forum är toppen!

Igår var jag ute och lade på blodmjöl i rabatterna. Jag hade faktiskt även på en del cayennepeppar efter ett tips på nätet. Jag tror faktiskt inte att någon åt av växterna inatt.

När det gäller blomningen så vore det ju toppen om de faktiskt kunde blomma ändå! Men i så fall måste blomanlagen ligga riktigt långt nere... Men jag hoppas på att du har rätt, Cilla.

Dessutom har detta fått mig att ta mig i kragen och faktiskt dela på kärleksörten. Jag tänkte låta de "ognagda" delarna av beståndet stå kvar och plantera om de "avgnagda" på ett mer undanskymt ställe. Blommar de så blommar de, gör de det inte så har jag i alla fall fått ytterligare bestånd av kärleksört till nästa år!
zissi
Vi hade för några år sedan ljusgröna larver av något slag som åt på vår kärleksört. Jag gick runt varje dag o mosade nya larver. De syntes så dåligt för bladen o larven hade precis samma färg på. Ibland hann de äta upp hela bladet innan jag fick syn på dem, men oftast hannn de bara nagga lite i kanten. Två år i rad fanns de där, men tredje o sista året vi bodde i huset var de borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon