Full version: Emaljkastruller
mrsgreen
Jaa vad används emaljkastruller till?
Varför är de ej vanliga idag? Förr var de väl vanliga?
Loppisar har ju massor av dem, de är vackra men är de användbara??
KURT
De kan användas både att koka och steka i dem, enda nackdelen som jag ser det är väl att det syns tydligare när de slits. En gryta/stekpanna i rent gjutjärn eller stål ser man inte när den slits. Ronneby Bruk har ganska stort sortiment av emaljerade grytor, och jag tror att de kan bli populära igen. Även IKEA:s serie SENIOR är emaljerade.

http://www.ronnebybruk.com/rb/pdf/kat_invi.pdf
*Ulrica*
Jag har dem som blomkrukor.
Meriona
CITAT (*Ulrica* @ 17-04-2009, 14:43) *
Jag har dem som blomkrukor.

Missbruk! angel_not.gif

Jag har flera, de är från 70-talet och jag älskar dem! Så lätt att hålla dem rena, de är kanonbra! Använder dagligen! coolgleam.gif

CITAT (mrsgreen @ 17-04-2009, 10:27) *
Jaa vad används emaljkastruller till?
Varför är de ej vanliga idag? Förr var de väl vanliga?
Loppisar har ju massor av dem, de är vackra men är de användbara??

Förresten mrs green, du har ofta riktigt bra och roliga frågeställningar! Kul! kompiskram.gif
mrsgreen
CITAT (Meriona @ 17-04-2009, 20:09) *
Förresten mrs green, du har ofta riktigt bra och roliga frågeställningar! Kul! kompiskram.gif

Tack!
smile.gif
Vero
Vi använder våran till komposten, den ser vacker ut där den står på bänken och är lätt att bära ut.
Eleena
Är bra att ha om man gör grytor med rödvin i ex tupp i vin, då de motverkar att köttet missfärgas av vinet! (Varför har jag dock ingen aning om...)
Motti
Undrar om emaljgrytor fungerar på induktionshäll ,någon som vet ?slängde mina när vi flyttade men söndagsteken blev go i dom.Det enda jag har kvar är en leksaksemaljgryta från Huskvarna rolleyes.gif en lite söt orange sak som jag fick när jag var barn av en man som jobbade på Huskvarna gjuteri en gång.Dumt av mig att slänga grytorna angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon