Söttok06
Jag köpte ett Dvärgplommonträd för ca 2 år sen. Förra året kom det löv men blev angripet av bladlöss och jag märkte att jorden och jordklumpen var full av myror. Jag sprutade med vatten och klippte till slut ner grenarna en aning. Men nu när jag tittade är det bara kala grenar utan knoppar.
Har trädet dött? För jag ser ingen tillskymmelse till bladknoppar som jag ser på min uppstsammade vinbärsbuske en bit bort.

Christer i Falköping
Låter som om det torkat ihjäl, för nog borde det funnits knoppar på det nu. Skrapa lite på barken, är det grönt under ytan lever trädet. Men jag har aldrig höärt talas om dvärgplommonträd, vad är det för något?
Christer.
Söttok06
Det heter nog inte Dvärgplommonträd utan är något som är ympat på en anna stam. det skulle inte blir så högt, som ett litet träd max 2,5 meter. Köpte det på Plantagen vid Bergianska.
Jag ska kolla på stammen om det är grönt inuti. Förstår inte att det har torkat ihjäl för jag vattnade rejält förra sommaren, då fanns det blad på det men de åts upp av lössen.
Får väl plantera något annat där i stället. Köper kanske något uppstammat, vinbär eller krusbär. Eller några vackra Pioner.

KURT
Man bör alltid vänta till framåt midsommar med att dödförklara vedartade växter efter vintern.
Söttok06
Ok, jag väntar. Men blir det inget denna sommar så verkar det väl vara dött. Till hösten köper jag något annat. Kan det vara riktigt att göra så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon