Lavin
Jag har tre CPM som drar iväg något alldeles, planterade dem i augusti och de hann slänga iväg 1,5 meters grenar. Läste i en tidigare tråd att de kan användas både som climber och som buske. Min fråga är om det blir bra att spara en lång från varje buske och sätta mot tripod och sedan klippa ner resten av grenarna? de står nämligen i en trekant och det hade fått plats att ställa en ställning i mitten, och leda upp en kvist från varje ben.

Funderar bara på om den långa då tar över eller om den fortsätter skicka skott nerifrån... Men det kanske bara ser knäppt ut. Alternativt är att sätta någon spaljé bakom och låta den innersta ta över den. Ska man då leda ut dom horisonellt eller är det inte den typen av blomning? Klurigt, och det känns tungt att klippa ner de långa rankorna för de hann få så himla många skott däruppe...

Jag är nog inte tillräckligt brutal för något annat än klätterrosor!
Kajsa
Den växer med styva upprätta grenar, men visst kan man lämna någon längre gren, klipp lite tripp, trapp, trull så man får blommor på lite olika höjd, se till att det finns flera ögon kvar på sidoskott av äldre grenar. Om man klipper så tvingar man fram nya grena nerifrån. Ett vackert stöd bakom kanske behövs. Det är en livskraftig ros som hängt med i många år här, den klarar kyla och är mest frisk. Tre ihop måste vara vackert.
Lavin
Tänkte bara berätta hur det blev, jag klippte ner två buskar och byggde ett rostorn till det tredje. Det blev rätt så trevligt och gick ganska fort. Virke för en femti-lapp, läkt är billigt på byggmax =). Underverket kan beskådas här Jag tycker att det går snabbare att lägga upp dom på blogspot än i albumen, plus att man kan lägga upp större bilder...

Nu ska jag bara hitta ett klot att sätta ovanpå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon