Full version: kryddväxter
Bonntösa
Jag undrar om man kan plantera kryddväxter, typ timjan, basilika, rosmarin, tillsammans i t ex zinkbalja. Hur stort behöver kärlet i så fall vara? Behöver man ha någon särskild jord eller gödning till dem? Har tidigare försökt att så dessa kryddväxter men resultatet blev inte så bra (är riktigt grön på detta shy.gif ), de blev bara veka och taniga. Nu tänkte jag köpa färdiga plantor istället. Jag hade också planer på att odla lavendel i kruka, är det en bra idé eller ska den vara på friland???

Har ni några bra tips till mig?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ha någon planta rosmarin, någon planta, timjan och kanske ett par plantor basilika säger jag runt 15liter jord (vanlig krukväxtjord med små lecakulor i funkar bra). Det enda jag inte gillar i idén är zinkbaljan för det brukar inte finnas dräneringshål i den och det blir lätt för blött för kryddväxter, odlingskärlet bör ha dräneringshål, lecakulor i botten räcker inte. Kryddväxter vill ha massor av sol under sommaren så ställ dem inte för skuggigt. (köp plantorna i trädgårdsbutiken ej de där kryddväxterna i matbutiken som sitter i minimal kruka)

Även lavendel går bra i kruka och jag skulle nog ta en 5liters kruka åtminstone, även här funkar krukväxtjorden.

Övervintringen av de härdiga växterna är väl det som kan vara knepigast de blir ju lite mer utsatta när de sitter i kruka.
Nauti
CITAT (Bonntösa @ 17-04-2009, 13:10) *
Jag undrar om man kan plantera kryddväxter, typ timjan, basilika, rosmarin, tillsammans i t ex zinkbalja. Hur stort behöver kärlet i så fall vara? Behöver man ha någon särskild jord eller gödning till dem? Har tidigare försökt att så dessa kryddväxter men resultatet blev inte så bra (är riktigt grön på detta shy.gif ), de blev bara veka och taniga. Nu tänkte jag köpa färdiga plantor istället. Jag hade också planer på att odla lavendel i kruka, är det en bra idé eller ska den vara på friland???

Har ni några bra tips till mig?
Jag har haft timjan, basilika och rosmarin i samma balkonglåda. Så det går ju bra att ha dem tillsammans.

Ju större, desto bättre tongue.gif Rekommenderade jordvolymer till växterna vet jag inte. Timjan och rosmarin brukar jag ha i ganska små krukor utan problem. Men basilikans rotsystem är ganska stort och breder ut sig snabbt, så de brukar jag ge större krukor.

Både rosmarin och timjan klarar sig fint i ganska näringsfattig jord, medan basilika kräver litet mer näring. Men ingen av dem behöver någonting speciellt för att växa och må bra. Du kan sätta alla tre i vanlig planteringsjord.

Lavendel går också bra att odla i kruka.
Bonntösa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-04-2009, 13:18) *
Om du ska ha någon planta rosmarin, någon planta, timjan och kanske ett par plantor basilika säger jag runt 15liter jord (vanlig krukväxtjord med små lecakulor i funkar bra). Det enda jag inte gillar i idén är zinkbaljan för det brukar inte finnas dräneringshål i den och det blir lätt för blött för kryddväxter, odlingskärlet bör ha dräneringshål, lecakulor i botten räcker inte. Kryddväxter vill ha massor av sol under sommaren så ställ dem inte för skuggigt. (köp plantorna i trädgårdsbutiken ej de där kryddväxterna i matbutiken som sitter i minimal kruka)

Även lavendel går bra i kruka och jag skulle nog ta en 5liters kruka åtminstone, även här funkar krukväxtjorden.

Övervintringen av de härdiga växterna är väl det som kan vara knepigast de blir ju lite mer utsatta när de sitter i kruka.

Tack för de fina tipsen! Vad gäller zinkbaljan så är det nog inga problem, det är nog ett större problem att det knappt är någon botten i den biggrin.gif , den är tyvärr ganska rostig i botten men jag hoppas det kan gå bra ändå.
Husihelvete
Det kanske kan vara smart att ha kryddväxter som har samma vattenbehov tillsammans. Att ha ex.vis basilika (som vill ha mycket vatten) tillsammans med rosmarin (som inte vill ha lika mycket) i samma kärl kan vara mindre bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon