CITAT (Bonntösa @ 17-04-2009, 13:10)

Jag undrar om man kan plantera kryddväxter, typ timjan, basilika, rosmarin, tillsammans i t ex zinkbalja. Hur stort behöver kärlet i så fall vara? Behöver man ha någon särskild jord eller gödning till dem? Har tidigare försökt att så dessa kryddväxter men resultatet blev inte så bra (är riktigt grön på detta

), de blev bara veka och taniga. Nu tänkte jag köpa färdiga plantor istället. Jag hade också planer på att odla lavendel i kruka, är det en bra idé eller ska den vara på friland???
Har ni några bra tips till mig?
Jag har haft timjan, basilika och rosmarin i samma balkonglåda. Så det går ju bra att ha dem tillsammans.
Ju större, desto bättre

Rekommenderade jordvolymer till växterna vet jag inte. Timjan och rosmarin brukar jag ha i ganska små krukor utan problem. Men basilikans rotsystem är ganska stort och breder ut sig snabbt, så de brukar jag ge större krukor.
Både rosmarin och timjan klarar sig fint i ganska näringsfattig jord, medan basilika kräver litet mer näring. Men ingen av dem behöver någonting speciellt för att växa och må bra. Du kan sätta alla tre i vanlig planteringsjord.
Lavendel går också bra att odla i kruka.