Full version: Perenn som buske!
harsyra
Hej!
Jag har fått lite nya platser på vår tomt sen vi fällt en hel del träd!
Till exempel en solig platå uppe på en bergskulle, perfekt att sitta där med kaffekoppen.
Men som det är nu känns det oskyddat mot vägen, vi vill ju gärna se alla som går förbi, men slippa att de ser oss.
Eftersom det är berg 10 cm under marktäcket så tänker jag mig en upphöjd rabatt, 3-4 m lång, 50 cm bred och 30-40 cm djup.
I denna vore det käckt med en perenn som blir 60 cm och uppåt.
Det får gärna vara en buskig variant som breder ut sig och blir, ja, som en buske. smiley_small_hug.gif

Det är relativt vindskyddat, jorden lägger jag ju dit själv och solen skiner fram till 17 på sommaren.

Jag tänker perenn ist för buske för att jag är otålig och lite fattig.

Tips?

tepa
Hej

Jag fick några småplantor Gullris, som jag planterade tidigt i somras, av en bekant. Det bredde ut sig och blev säkert 60 cm högt bara under sommaren. Blommar på sensommarn och hösten.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle nog välja något som sprider sig mindre aggressivt än gullris, för det ogräset hade vi vid förra huset som tur är flyttade vi. Kanske någon perenn solros kan passa, flera av sorterna blir 1-2m höga och buskiga och brukar växa hyfsat snabbt.

Helianhus Lemon Queen kanske passar
harsyra
Tack för tipset båda två!

Att det sprider sig som ogräs kanske inte är lika farligt om man planterar i upphöjd rabatt där omgivningen runt omkring inte är så gynnsam?
Just nu har jag 2000m2 tomt där problemet snarare är att det är för lite planterat än för mycket.
Men sånt verkar ju ändras har jag förstått. flirting.gif

Jag ska verkligen kolla in solrosor, min fördom mot dessa har alltid varit rangliga och absolut inte buskiga.
Men de är ju perfekta för att behålla småfåglarna på gården.

Åsa, mälardalen zon 2
De perenna solrosorna växer lite annorlunda mot de ettåriga, samt blommorna är ganska små på de perenna sorterna ifall man jämför med de solrosor folk är vana vid, och man får ju inte de där massiva frökakorna på de perenna sorterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon