Full version: Tidiga blommare
Thé
När jag läste tråden om Single Cherry och Stiffes kommentar om att den blommar tidigt, kände jag mig plötsligt sugen på någon tidigblommande ros.

Jag skulle kunna plocka fram LÅG och läsa där, men det är väl trevligt med diskussioner och erfarenheter, så vilka är era vackraste och bästa tidigblommande rosor? Man är ju så himla sugen nu på att det ska hända något mer än bara små blad! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nevada blommar i början av juni här och blir som ett stort snötäckt berg, sedan kommer sporadiska blommor senare under säsongen, vid värme blir blommorna mera rosa. Blir dock en enorm växt, i skåne kan den nog bli en 3-4m hög och 3-4m bred med tiden. (bör ej beskäras mer än att ta bort dött och fult)

renate
Pimpinellifolia 'Flore Plena',Finlands vita ros blommar tidigast tror jag,i slutet av maj/början i juni.Finnlands vita ros är underbar,den här blommar först av alla mina buskar.

Pimpinellifolia Plena.JPG
Stiffe
Mina Single Cherry är tidiga, men allra tidigast är en ros som blivit bedömd som Rosa Hugonis. Dock tror inte jag att det är Hugonis, utan någon hybrid av den, eftersom den aldrig får ett endaste nypon. Sedan är ju förstås en bidragande orsak till de tidiga blommorna att den står relativt skyddat mot en sydostvägg. Men, icke desto mindre är den tidig.

Efter konsultation av min trädgårdsdagbok, (mitt minne är mkt gott men också mkt kort), så är fakta följande för 2008: "Hugonisen" var först, och började blomma i mitten av maj, Single Cherry en vecka senare, ytterligare några dagar efter kom Therese Bugnet, och sedan i månadsskiftet började Louise Bugnet, Hansa, Poppius och Majalis Foecondissima att blomma. Det står inget i dagboken om vresrosorna (rosa Rugosa), men om Hansorna blommade så gjorde nog de vanliga vresrosorna det också. Den 3:e juni började Rhapsody in Blue att blomma - yes! biggrin.gif Å andra sidan så började gallicor och albor mm att blomma redan den 10:e juni så...

Thé, du bör väl ligga ytterligare ett par veckor före mig antar jag?

Jag kommer speciellt ihåg en vår för ett antal år sedan, då jag av någon nu bortglömd anledning skulle till Malmö. För varje mil jag körde blev det grönare och grönare. Hemma i dikena i skuggan låg det fortfarande lite rester av vinterns snödrivor, när jag kom till Lund blommade körsbärsträden, och i Malmö blommade Forsythian och träd och buskar tonade i grönt. Nu kanske någon tror att jag kom från småländska höglandet eller så, men icke, jag har ca 5 mil till Malmö, huvudsakligen nerförsbacke.

/S
Thé
Malmö och Lund har det lite extra varmt, jag bor inte på den sidan smile.gif Men lite varmare än du har jag nog (zon 1).

Jaha, det verkar mest vara gigantiska rosor som blommar tidigt? Förutom kanske Louise Bugnet, då?
AnnammA
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-04-2009, 16:59) *
Nevada blommar i början av juni här och blir som ett stort snötäckt berg, sedan kommer sporadiska blommor senare under säsongen, vid värme blir blommorna mera rosa. Blir dock en enorm växt, i skåne kan den nog bli en 3-4m hög och 3-4m bred med tiden. (bör ej beskäras mer än att ta bort dött och fult)

Blev planterad hos mig förra året...
Anna F
Våra tidigaste är Stanwell Perpetual och Aîcha.

/Anna
Kajsa
Först ut av mina rosor är dessa pimpineller

William 111, en pimpinell som blir 1 - 1.20 hög, svag lite doft, snygg färg, zon 6, frisk.

Mary Queen of Scots, blir ca 1.20 hög, lite doft, zon 6, helt frisk. Planterad i min kallaste rabatt, blåshörnan.

Redan på sommaren kommer nyponen, som sedan mörknar
renate
Allra först ut hos mig är nog den fyllda kanelrosen,Persian Yellow blommar rätt tidigt med.

2008 06 12_Persian Yellow

Kanelros.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon