Mina Single Cherry är tidiga, men allra tidigast är en ros som blivit bedömd som Rosa Hugonis. Dock tror inte jag att det är Hugonis, utan någon hybrid av den, eftersom den aldrig får ett endaste nypon. Sedan är ju förstås en bidragande orsak till de tidiga blommorna att den står relativt skyddat mot en sydostvägg. Men, icke desto mindre är den tidig.
Efter konsultation av min trädgårdsdagbok, (mitt minne är mkt gott men också mkt kort), så är fakta följande för 2008: "Hugonisen" var först, och började blomma i mitten av maj, Single Cherry en vecka senare, ytterligare några dagar efter kom Therese Bugnet, och sedan i månadsskiftet började Louise Bugnet, Hansa, Poppius och Majalis Foecondissima att blomma. Det står inget i dagboken om vresrosorna (rosa Rugosa), men om Hansorna blommade så gjorde nog de vanliga vresrosorna det också. Den 3:e juni började Rhapsody in Blue att blomma - yes!

Å andra sidan så började gallicor och albor mm att blomma redan den 10:e juni så...
Thé, du bör väl ligga ytterligare ett par veckor före mig antar jag?
Jag kommer speciellt ihåg en vår för ett antal år sedan, då jag av någon nu bortglömd anledning skulle till Malmö. För varje mil jag körde blev det grönare och grönare. Hemma i dikena i skuggan låg det fortfarande lite rester av vinterns snödrivor, när jag kom till Lund blommade körsbärsträden, och i Malmö blommade Forsythian och träd och buskar tonade i grönt. Nu kanske någon tror att jag kom från småländska höglandet eller så, men icke, jag har ca 5 mil till Malmö, huvudsakligen nerförsbacke.
/S