Nila
Knäpp fråga, jag vet, men så här är det:

Har anlagt ny grusgång o fick tipset att hälla på ogräsättika för att hålla ogräset borta. Skulle använda en gammal vattenkanna till detta, men hålen i den var ganska stora, så mängden som skulle räckt till 20 m2 räckte nu bara till 5-6 m2. Enklast hade såklart varit att späda med vatten o hälla på, men det står klart o tydligt på förpackningen: späd inte! Det finns dock ingen förklaring varför.

Finns det ngn vettig anledning eller är det bara för att företaget vill sälja sin "stav för perfekt dosering"? Någon som vet?
Piccante
Späder du ogräsättikan så blir den ju svagare och kommer inte ha samma effekt. Nu vet jag inte vilken koncentration det är på ogräsättikan men jag tror att man köper ganska mycket vatten när man köper ogräsättika på dunk eller flaska. Den är redan från början utspädd till brukslösning.

Läs på flaskan vilken koncentration det är så kan du blanda egen istället. Ättiksyra man köper i affären är på 24% och ättikssprit på 12%. Det är möjligt att man kan köpa starkare syra än så med.
KURT
"Hålla ogräset borta" från en nyanlagd grusgång? Har det redan kommit ogräs eller är det någon sorts förebyggande behandling? I längden lönar det sig att lägga markduk under, så att ogräset inte har något att rota sig i. Är det rotogräs, så brukar inte heller rötterna dö av ättikan, utan de kommer snabbt tillbaka.
Nila
CITAT (Markus_H @ 17-04-2009, 18:29) *
Läs på flaskan vilken koncentration det är så kan du blanda egen istället. Ättiksyra man köper i affären är på 24% och ättikssprit på 12%. Det är möjligt att man kan köpa starkare syra än så med.

Det räcker med ättika o vatten alltså? Borde ju bli billigare oxå att göra egen. Det gillar jag! smile.gif

Delar av gången blev klar i höstas (med markduk) o där har det ej kommit ogräs än, däremot på delar som är äldre. Tipset var dock att jag skulle hälla även i förebyggande syfte där det ej kommit än. dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon