Full version: Kordes Aloha
octachoron
Är det någon som vet om man kan använda klätterrosen Aloha (från Kordes) som en buskros, dvs utan uppbindning?
Eller är grenarna för veka för detta?

Jag har två Aloha som sattes sent förra året och nu funderar jag på hur de ska användas.
I alla engelska trädgårdsprogram tycker de att man först ska planera och sedan fixa inköpen men det verkar fegt tycker jag :-)
Erika i Sandviken
Jag har en Kordes Aloha som buskros,fast den är väldigt hööög nu...
Jag satte min ihop med min Persian Yellow, för jag tycker den är så tråkig när den blommat över.Hursom så har då åtminstone min Aloha väldigt kraftiga och taggiga grenar och då köpte jag min förra året.
Så jag tror nog att du kan ha den som buske,en väldigt hög buske.Du kan ju slå en kraftigare pinne/stör i gropen som du kan fästa den vid om det skulle behövas.Jag har bara sådana där gröna stöttor/bågar runt min ja.

[attachment=33468:Aloha.JPG]
octachoron
Tack för svaret.
Jag provade att sätte en grön "båge" (inköpt billigt på Rusta) bakom en av Aloharosorna men rosen är redan så stor att den närmar sig toppen på den. Visserligen kommer jag att klippa ner rosen kraftigt nu men det verkar ändå som om den snart växer över bågen.
Ska nog försöka hitta något större alternativt spika ihop något själv om det behövs stöd för den buskformade Aloha:n.
Stiffe
Vad menar ni med hög? Fotot ser ut att vara taget uppifrån, och gröna buskstöd är för mig knähöga? confused.gif
/S
Erika i Sandviken
På bilden är rosen nyplanterad typ i juni,i september var den nog närmare 2m.
Men jag ska också klippa ner min för att få dden tätare nerifrån.
Stiffe
Ah, 2m är hyfsat, det kan man inte säga annat.smile.gif Särskilt inte på bara en säsong. Den måste ha trivts bra.
/S
octachoron
Ja, jag hoppas att den växer två meter hos mig!
Förra sensommaren var ett katastrofår för rosor hos mig, de växte knappt någonting och alla blommor ruttnade bort:-(

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon