johanna_zon3
17-04-2009, 19:00
Jag vet inte vad det är för buske. Den var 2,5 meter hög, smal, tät
och hade taggar som var som längst 6-7 cm. Vad jag förstår så
skjuter den skott hela tiden och rötterna är grova och sega.
Vi har sågat av buskarna 20 cm över marken och efter att ha sonderat under jord
kommit fram till att vi inte kan gräva upp rötterna för hand, vad gör vi?
Ekonomiska och ekologiska förslag efterfrågas.
Hjälp!
Mvh Johanna
Låter som en berberis. När du grävde i rötterna, såg du möjligen om de var gula?
Huggorm
17-04-2009, 19:37
Gräv lite runt varje stubbe, så ni får in ett rep under stubben, mellan de grövsta rötterna. Kroka i dragkroken på bilen, och dra upp stubbarna med rötter och allt. Dra i låg fart så brukar det gå fint, inga rivstarter med slakt rep så det blir ryck
Aqvakul
17-04-2009, 19:47
det blir nog till att dra upp dem med bil eller traktor eller ta till en grävmaskin....
johanna_zon3
18-04-2009, 11:22
Tack för svar!
Jag har tittat på bilder på Berberis men det ser inte ut som en sådan buske.
Jag vet inte alls vad det är för sort, hittar ingenting som påminner om den på google.
Jag tror att det får bli en grävskopa modell mini som får dra upp fot och rötter om den orkar. Jag ska kolla med ett ställe som hyr ut maskiner hur mycket det kostar.
Tack än en gång - Johanna
Tack för frågan
Om du har en bil, du kan koppla en lång lina på bilen, och andra kanten kopplar på träd sedan kör bilen.
H:Bassam
Ingrid Zon3
19-04-2009, 10:00
Inte för att jag vet om sorten har nån betydelse längre, men har du kollat om det är hagtorn? Skulle kunna tänka mig att den i så fall blommar vackert i maj-juni och har röda bär på hösten.
Antar i så fall att en 2,5 m hög hagtornshäck är ett av de effektivare skydden mot rådjur på tomten...
Madeleine1
19-04-2009, 10:02
6-7 cm långa "taggar" får mig att tänka på häckhagtorn Crataegus grayana. Tornarna och de unga skotten går åt det röda hållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.