tessan1
Tänkte bygga odlings lådor till grönsakerna och undrar om man kan använda inpregnerade plankor till detta eller om det utsöndrar gift? Om ifall att så vad skall jag använda i stället jag vill ju att det skall hålla i minst 10 år utan att ruttna.
Sophie1
Jag skulle inte använda mig av det, men vet att det är rätt vanligt...Själv odlar ja i pallkragar med odlingsväv i botten och plast på sidorna. På vissa har ja odlingsväv(plast) upp på kanterna också, utifall att det legat något giftigt i kragarna vill ja inte att jorden ska komma i kontakt med det. Endera tar du virke som inte är impregnerat eller också kanske du ska sätta plast/väv invändigt... så skulle nog ja göra i allefall. Men ja är nybörjare så det finns dom som vet bättre här.
Mvh Sophie
uno
Jag byggde en gång en kompost av rent virke som jag mättade med
50% rå linolja 0ch 50% balsamterpentin.
samt målade på utsidan med falu röd. Efter många år rev jag den
och brädorna var i skapligt skick.
KURT
Undviker man bara det sämsta virket, och inte väljer alltför klena dimensioner så håller det utan problem i 10 år i alla fall utan impregnering.
Steven&Gustav
Vi har målat våra med täcklasyr, hoppas de ska hålla länge. Ganska dyrt men drygt.

mvh

S&G
pollenper
Jag hade tryckimpregnerat ner mot fin jord.
De började murkna på fuktigaste stället efter sex år, ja, de höll ihop och såg snyggt ut, men jag trodde tryckimpat skulle hålla längre.
uno
CITAT (pollenper @ 05-05-2009, 21:35) *
Jag hade tryckimpregnerat ner mot fin jord.
De började murkna på fuktigaste stället efter sex år, ja, de höll ihop och såg snyggt ut, men jag trodde tryckimpat skulle hålla längre.

Det finns olika klassificeringar för impregneringen. I Ditt fall har Du kanske inte valt högsta klass.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon