Hej hopp i stugorna, nu har jag en fråga jag funderat över som gäller bajs.
Såg en dokumentär för några dar sedan att giraffer har fyra magar såsom kor. -
Jag såg inte detta program....
På detta program sa dom att det som kommer ut från girafferna är enbart slaggprodukter och innehåller ingen näring alls
(ungefär som hos oss människor... bara slaggprodukter...) pga allt tas upp i deras kropp och tillgodogörs i o m dom har fyra magar.
-Jag gissar att dom menar att giraffen tar upp ALL näring som DOM behöver, därmed inte sagt att dom inte släpper ifrån sig slaggprodukter som BLIR näring som kanske VÄXTER behöver...
Borde det inte vara likadant med koskit? Mig veterligen har kossor också fyra magar. Vet det tillförs en del i det vi köper, i koskit med och även den som är "brunnen".
Jag har bott på bondgård i 13 år och den erfarenhet jag har av koskit är att den ger en HEL DEL massa olika gödningsämnen för våra växter. Men nu är det ju så att det är inte ALLA växter som vill ha just det som kossorna släpper ifrån sig... (dock så är väl dessa en minoritet..)Tycker själv att kodynga är bättre jord så att säga. Men är det så att kodyngan är utarmad jord med tillsatser för att göra oss förnöjda? Giraffskit funkar inte som gödning tydligen.....
Nä, det tror jag inte!!! Kodyngan är inte utarmad jord, däremot så borde det väl vara kodynga utblandad med utarmad jord eller kanske närmare bestämt torvaktig jord...
Jag känner mig ganska övertygad om att BÅDE koskit och Giraffskit skulle funka ungefär lika bra ur växtsynpunkt... (Kanske Christer i Falköping eller någon annan kan kan det här med större säkerhet... Jag går nog mest på "känsla" jag...)